U bevindt zich hier: thuis > berichten > berichtdetail

Vlaanderen Brussel Europa

17-03-2015 : beurtelings parkeren 9

Tijdstip: 21/02/2015 9:53:29
titel: 17-03-2015 : beurtelings parkeren 9


Jan-van-Ruusbroeckollege - Brussel

 

EDITIE 9 – TWINTIGSTE JAARGANG – 17 MAART 2015

VAN DE REDACTIE

De natuur wordt groen.
Wonderlijk is dat eigenlijk.
En waar komt dat dan vandaan?
Als je zaadjes openbreekt, wat zie je dan?
Niets …
Sommige zaadjes zijn zelfs zo klein
dat je ze niet kan openbreken.
En toch groeit ook daaruit
een struik, een plant, een boom, een vrucht.
Zaadjes roepen op tot koestering.
Kinderen die in de klas een zaadje planten,
zouden het wel alle uren water willen geven.
Zaadjes die vrucht dragen, brengen vreugde:
het grootste werk gebeurt door de natuur,
zelf heb je er weinig verdiensten aan …,
maar jouw aandacht schept een band
en het zaadje doet iets voor jou terug.

Het is lente in de natuur.
Het is weer een tijd van houden van.
Tast maar eens rond in de natuur.

Zeker heeft zij jou nog meer te vertellen.

 

UITNODIGING

Het is weer bijna zover ! Het leerlingentoneel van het zesde jaar komt eraan. Op donderdag 19 maart, vrijdag 20 maart en zaterdag 21 maart, telkens om 20.00u. brengen zij Shakespeare in 97,5 minuten zonder komedies in het CC van Strombeek-Bever.
Kaarten kosten 7 euro en zijn te koop bij de spelers, aan de avondkassa, of via de school. Mail naar directiesecretariaat@ruusbroec.be of bel naar 02/268.10.36.

ENQUÊTE VAN VOICE

Na vier jaar VOICE vinden we het wel eens een goed idee om een enquête over onze werking te organiseren voor alle leerlingen. We hebben een aantal vragen bijeen gesprokkeld en hebben die in een vragenlijst gegoten. Naast vragen over de werking van VOICE komen er ook over een algemeen welbevinden op school aan bod. We vinden dit wel gepast omdat we naast inspraak op school het ook belangrijk vinden dat alle leerlingen zich goed voelen op school.
De enquête staat op de website achter ons logo of vind je door hier te klikken. De leerlingen van de tweede moderne, het derde en vierde jaar krijgen de gelegenheid om ze in te vullen tijdens de lessen SEI en informatica. Alle andere leerlingen zullen nog een mail ontvangen met een uitnodiging. Hoe meer leerlingen de vragenlijst invullen, hoe representatiever de resultaten. Alvast bedankt aan iedereen voor zijn medewerking.

VOICE KIJKT NAAR DE ZONSVERDUISTERING OP 20 MAART

Vrijdag 20 maart kunnen we getuige zijn van een grote, maar niet volledige zonsverduistering. De laatste in ons land was op 11 augustus 1999. De eclips van komende vrijdag start om 9.28u. Om 10.35u. zal de zonsverduistering haar hoogtepunt bereiken. Om 11.46u. is alles voorbij. Daarna is het wachten tot 2026 vooraleer in België nog eens een grote zonsverduistering te zien zal zijn.
Het zal hierbij een heel klein beetje gaan schemeren, maar om de zonsverduistering écht te zien, zul je naar de lucht moeten kijken. Maar wie dit doet, moet zijn ogen beschermen. In normale omstandigheden is de zon zo helder, dat het moeilijk is om ernaar te staren. Wanneer bij een zonsverduistering de zon voor een groot deel bedekt is, lijkt het wél mogelijk om langer naar de zon te kijken met het blote oog. Maar ook dat is gevaarlijk. Met een filmrolletje, cd, gewone zonnebril, fotografische filter,...naar de eclips kijken kan ernstige oogschade veroorzaken. Na de zonsverduistering van 1999 bleek dat een aantal mensen die geen eclipsbrilletje gebruikt hadden of die gebruik hadden gemaakt van zelfgemaakte zonnefilters, problemen met het zicht kregen. Enkel met een erkende zonnefilter, zoals een eclipsbril kan je veilig kijken en vermijd je onherstelbare schade aan je netvlies. VOICE schenkt elke klas twee van deze erkende eclipsbrilletjes. Om 10.10u. tijdens de korte pauze is het moment om samen te kijken naar dit speciale en unieke evenement. Wie thuis nog een brilletje heeft liggen, kan dit best meenemen. Nu nog duimen voor zonnig weer.

STUDIEKEUZEAVOND 6de JAAR

Op vrijdagavond 6 maart is een groot aantal afgestudeerde Ruusbroecers hun oude school en leerkrachten nog eens komen bezoeken. Met hun enthousiasme kwamen ze ons, de zesdejaars, advies geven voor volgend jaar. Want volgend jaar staan we voor een grote verandering en daar hoort een belangrijke beslissing bij. Het is zeker niet altijd makkelijk, want: wat na JVR ?
Naast goede tips over hun studierichting, studiemethodes en de universiteiten, vertelden deze experts ook anekdotes en straffe of minder straffe verhalen over het studentenleven.
Na het uurtje in het auditorium, waar algemene vragen beantwoord werden, stonden de oud-leerlingen klaar om ons te helpen met specifieke vragen. Net zoals dhr. Van Assel gezegd had : het lijkt wel op shoppen. We konden vragen stellen, zoveel als we wilden, alles was mogelijk. Met veel vragen waren we gekomen, met informatie keerden we terug naar huis, steeds op zoek naar die ene studierichting die het best bij ons past. Want Wat doe ik nu in feite echt graag ? is een vraag die moeilijker te beantwoorden is dan op het eerste gezicht lijkt. Ja ja, binnenkort is het onze beurt, en voor we het weten beginnen ook wij aan het grote studieavontuur.

PROJECTDAGEN EERSTE GRAAD 2015 : REACTIES VAN LEERLINGEN

Ik vond de projectdagen heel leuk en interessant. Het thema De boom in (PO)  zal me bijblijven, want dat toonde aan dat je niet alles weg moet gooien, maar ook sommige voorwerpen kan gebruiken.
Ik vond NW ook heel leuk, want het was interessant en je leerde op een toffe manier iets bij.

(Kato Aelbrecht – 1A)

Ik vind de projectdagen een superleuk initiatief omdat we heel fijne dingen doen op een zuinige manier. Zo leer je dat gerecycleerde spullen veel beter zijn voor het milieu en dat het soms zelfs nog leuker is om je eigen spullen te maken.
Ik zal de activiteit liedjes in de Forumzaal nooit vergeten, want alle klassen maakten samen plezier en muziek. We leken soms één groep, ook al kennen wij elkaar nog niet allemaal even goed.

(Jakoba De Greef – 1A)

De projectdagen waren superleuk! De voettocht zal me bijblijven omdat we samen met de klas flink hebben gestapt en onderweg liedjes hebben gezongen en uitgevonden. Het waren allemaal leuke activiteiten en iedereen deed mee.

(Fien Absolon - 1A)

Ik heb bij mezelf geleerd dat ik goed kan doorzetten, dat heb ik ontdekt tijdens het lopen. Ook heb ik geleerd dat samen met vrienden alles veel gemakkelijker gaat.

(Emma Jans – 1A)

Als eerste activiteit hadden we yoga. Dit is een soort yoga om in evenwicht te komen met jezelf en met de omgeving. Nadien volgde een quiz over Brussel. De quiz was zeer leerzaam en grappig opgesteld. Na de quiz deden we onderzoek naar de oorsprong van voedingswaarde vertrekkende vanuit een belegd broodje. Dat beviel me niet omdat het te theoretisch was. Het zou leuker zijn geweest indien we een echt broodje hadden gekregen.
Na de middagpauze gingen we samen zingen in verschillende talen. Het  zesde en zevende lesuur speelden we op gerecycleerde instrumenten. Dit zijn instrumenten gemaakt uit afval : blik, karton,… Ongelofelijk wat een klanken hieruit komen! Echt muzikaal! De volgende dag had als belangrijkste activiteit de voettocht, ten voordele van het kankerfonds. De tocht bedroeg 14 km en bracht mij enkele euro’s op. Ik vond dit een leuke opdracht!
Na deze twee dagen van boeiende en leerrijke activiteiten heb ik een betere kijk op het milieu. De projectdagen zijn steeds een originele manier van les krijgen. Ik kijk reeds uit naar de projectdagen van volgend jaar.

(Rein Mac Lafferty – 2B)

Het waren weer topprojectdagen deze week. Donderdag, het eerste lesuur, zijn we gestart met iets heel speciaals.  De turnzaal was versierd met geurstokjes en kaarsen. Het rook er heel lekker. De dame die ons heeft les gegeven, vertelde ons wat meer over haar hobby. Het had vooral te maken met speciale rituelen, met zintuigen en met elementen. Het tweede lesuur had mevr. Dondeyne een quiz voorbereid over Brussel. Hier was ik niet zo goed in, maar ik heb veel bijgeleerd. Het derde en het vierde lesuur hebben we het vooral gehad over gezonde voeding. We hebben allerlei opdrachten uitgevoerd in verband met belegde broodjes. Nu besef ik pas echt wat gezonde voeding is. Het vijfde lesuur hebben we liedjes gezongen samen met een vrouw die de begeleiding op haar accordeon speelde. Het zesde lesuur had mevr. Goeman een gezelschapsspel georganiseerd i.v.m. duurzaam reizen en het zevende lesuur hebben we muziek gespeeld op instrumenten gemaakt van afval.

(Mazarine Thyssens – 2 B)

6 EcWi NAAR FRANKFURT ??

In september 2014 schreven alle 10 leerlingen uit 6 EcWi zich onder impuls van dhr. De Wever in voor de wedstrijd Generation €uro Students’ Award. Deze wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door de Europese Centrale Bank (ECB) voor middelbare scholieren met als doel hun meer inzicht te geven in het monetair beleid en hoe dit beleid zich verhoudt tot de economie als geheel. Elke nationale centrale bank organiseert de wedstrijd in haar eigen land. België heeft een afzonderlijke wedstrijd voor de Nederlandstaligen en voor de Franstaligen. De deelnemende teams moeten bestaan uit vijf leerlingen, wat perfect uitkwam.

Team Zanzibar (= Vincent, Astrid, Helena, Filip en Lotte) en team Joannes (= Joannes, Pepijn, Jan, Thibaut en Liam) wisten zich te kwalificeren voor de tweede ronde, na een online quiz bestaande uit 30 meerkeuzenvragen. In de tweede ronde namen ze het op tegen de beste 20 teams van Vlaanderen (128 deelnemende teams !!) en moesten ze een essay (van maximaal 2000 woorden) schrijven waarin ze een aanstaande beslissing van de ECB over haar monetair beleid moesten voorspellen en verantwoorden. Hiervoor dienden ze een grondige economische en monetaire analyse te maken van de huidige marktomstandigheden en inflatieverwachtingen. Gezien de boeiende, maar complexe, actuele economische en monetaire realiteit was dit een zeer uitdagende opdracht. Beide teams behaalden echter een onverhoopt en onvoorstelbaar resultaat en wisten zich allebei bij de vijf beste teams van Vlaanderen te scharen!!

Na de paasvakantie nemen beide teams deel aan de finale die plaatsvindt in het auditorium van de Nationale Bank, Warmoesberg 61, 1000 Brussel. Daar wacht hun een presentatieronde waar ze een nieuw rentebesluit dienen te presenteren aan een deskundige jury. Na de presentatie volgt een vraag- en antwoordsessie van 15 minuten, waarin de jury enerzijds de kennis en het inzicht van het team op het gebied van monetair beleid zal toetsen en anderzijds zal nagaan hoe het team zijn rentebesluit rechtvaardigt.

De drie beste teams krijgen elk een prijs in contanten ten voordele van de school (€ 1.000, € 700 en € 500) en elk lid van het team alsook de coaches ontvangen een individuele aankoopbon (€ 150, € 75 of € 50). Daarnaast wordt het winnende team van elke nationale wedstrijd (er zijn twee wedstrijden in België) uitgenodigd op de tweedaagse Europese eindceremonie die plaatsvindt in de Europese Centrale Bank in Frankfurt op 6 en 7 mei 2015. Dit tweedaagse evenement zal onder meer bestaan uit een workshop over monetair beleid, een prijsuitreiking voor de winnende teams en een reeks sociale activiteiten. Op de prijsuitreiking worden de winnende teams ontvangen en gefeliciteerd door de President van de ECB en de gouverneurs van de centrale banken van het eurogebied.
Het doel van dit evenement is leerlingen inzicht te verschaffen in de werkzaamheden van de ECB. De ECB vergoedt de reis- en verblijfskosten van alle teamleden en begeleidende leraren die deelnemen aan de Europese prijsuitreiking.

Wij wensen Vincent, Astrid, Helena, Filip, Lotte, Joannes, Pepijn, Jan, Thibaut en Liam heel veel succes met hun aanstaande presentatie!! Verdere details (o.a. uurrooster), zullen later meegedeeld worden of kunt u vernemen van dhr. De Wever.

STUDIETIPS TIJDENS DE EXAMENS

Volgende week beginnen onze leerlingen van de eerste en de tweede graad met hun examens. Zorg dat je goed voorbereid aan je examenreeks kan beginnen. Probeer de leerinhoud grondig te herhalen voor de start van je eerste examen.

Bij het herhalen hou je rekening met de volgende vraagjes:

  1. Zijn mijn notities duidelijk, volledig en overzichtelijk?

  2. Wat moet ik kennen/kunnen?

  3. Heb ik iets niet begrepen? Dan is het nu tijd om uitleg te vragen aan mijn vakleerkracht of aan een medeleerling.

  4. Maak zoveel mogelijk oefeningen en kijk je toetsen en taken na.

Deze tips helpen je tijdens de examenperiode !

  1. Begin de dag met een evenwichtig ontbijt. Sla geen maaltijden over, je hebt energie nodig om te leren.

  2. Ga meteen aan het werk: laat alle boeken, hobbyspullen maar in de kast en zorg ervoor dat je bureau netjes opgeruimd is. Gebruik de vrije leernamiddag goed: wacht niet tot 17.00u. om te beginnen.

  3. Leer nooit langer dan één uur aan een stuk. Neem tijd voor ontspanning: fietsen, wandelen, even naar buiten,… is beter dan lezen, computerspelletjes en tv (omdat ook hiervoor je hersenen hard moeten werken).

  4. Slaap voldoende: blokken tot diep in de nacht doet meer kwaad dan goed.

  5. Praat niet altijd over je examens. Een gezellige babbel ontspant je en kikkert je meer op.  Hecht geen geloof aan vrienden die beweren dat ze niet naar bed zijn geweest of aan anderen die zeggen dat ze er niets voor gedaan hebben. Faalangst hoeft niet: je hebt alles gedaan om je zo goed mogelijk voor te bereiden.

  6. Bekijk het examen positief: de laatste hindernis voor een verdiende vakantie.

Veel succes!