U bevindt zich hier: thuis > berichten > berichtdetail

Vlaanderen Brussel Europa

inschrijven 2016-2017

Tijdstip: 21/02/2016 10:06:03
titel: inschrijven 2016-2017


AANMELDINGS- en INSCHRIJVINGSPROCEDURE
op het Jan-van-Ruusbroeckollege
voor het schooljaar 2016-2017
A.     EERSTE LEERJAAR
Teneinde de maximumcapaciteit van 701 leerlingen niet te overschrijden, worden in het eerste leerjaar voor het schooljaar 2016-2017 maximum 160 leerlingen aangenomen.

1.     BRUSSEN
Van 4 tot en met 15 januari 2016 is er een inschrijvingsperiode voor broers en zussen en  kinderen van personeel.
Een ouder kan voor deze rechtstreekse inschrijvingen terecht op secretariaat 1 of bij de directie. De naam van de leerling wordt in het inschrijvingsregister genoteerd en de ouder tekent voor akkoord met en goedkeuring van het opvoedingsproject en schoolreglement. Ook voor deze leerlingen dient de school de leerlingenkenmerken bij te houden en dient u de bewijsstukken voor te leggen (zie verder). Ouders kunnen eventueel tijdens het oudercontact van 7 en 8 januari komen tekenen bij de directie.
Bij het bezoek aan het Jan-van-Ruusbroeckollege, brengt u de ingevulde inlichtingenfiche mee die u in die periode op onze schoolsite kan downloaden. Gelieve ook de identiteitskaart (of kids-ID) van uw kind mee te brengen. (Volledigheidshalve: geen webapplicatie voor broers en zussen, wel rechtstreekse inschrijvingen.)
2.     ANDERE LEERLINGEN
Alle andere leerlingen voor het eerste leerjaar kunnen zich via een webapplicatie aanmelden. De volgorde speelt enkel een rol op woensdag 24 februari 2016.
 
Verduidelijking van de aanmeldings- en inschrijvingsprocedure
Het Jan-van-Ruusbroeckollege te Laken volgt samen met 20 andere Brusselse scholen de aanmeldings- en inschrijvingsprocedure in het Nederlandstalig secundair onderwijs voor het schooljaar 2016-2017. Ons college werkt MET een aanmelding voor 1A.
1.
Het LOP opteert voor een uniform systeem dat integraal via de website  www.inschrijveninbrussel.be werkt.
Ouders krijgen van 4 januari 2016 tot 29 januari ruim de tijd om alle gegevens in te voeren en de volgorde van hun schoolkeuze te bepalen. Volgende gegevens zullen opgevraagd worden: de familienaam, de voornaam, het rijksregisternummer en het adres van de leerling; het vaste en mobiele telefoonnummer en het e-mailadres van de ouders of de voogd, de leerlingenkenmerken (zie verder GOK, TN)
Er wordt ook gevraagd naar de nummering van uw schoolkeuze: welke school is uw 1ste keuze, uw 2de  keuze … (zowel enkele keuzes als 20 keuzes kunnen).
Ook slechts 1 keuze opgeven is een optie: 1e keuze Jan-van-Ruusbroeckollege!
 
2.
  • Dan volgt een controle van de voorrangen in de school van uw 1e keuze, van 1 tot 19 februari (niet tijdens de krokusvakantie!). Indien u wenst aanspraak te maken op een voorrang, dient u de bewijsstukken voor te leggen op school. Volgens de huidige reglementering dienen we rekening te houden met voorrangsgroepen:
Leerlingen met thuistaal Nederlands of TN (55 %)
       GOK-leerlingen (25 %) = leerlingen die voldoen aan 1 of meer  GOK-indicatoren
       Niet-GOK-leerlingen (75 %) = leerlingen die niet voldoen aan 1 van de GOK-indicatoren
 
Uitleg hierover:
  •  GOK = Gelijke kansenindicatoren. Indicatoren zijn:
    • schooltoelage ontvangen in het voorafgaand schooljaar (2014-2015) en/of 2015-2016;
    • moeder niet in bezit van diploma secundair onderwijs of studiegetuigschrift 2de leerjaar 3de graad secundair onderwijs;
  • Leerlingen met thuistaal Nederlands. Met behoort tot deze groep op basis van diplomavereisten of een bewijsstuk taalniveau minstens B1 van ten minste één van beide ouders:
        minstens het Nederlandstalig diploma secundair onderwijs heeft OF
        een gelijkwaardig Nederlandstalig studiebewijs OF
        een bewijs van voldoende kennis van het Nederlands uitgereikt door SELOR OF
        een bewijs dat hij/zij 9 jaar als regelmatige leerling onderwijs heeft gevolgd in het Nederlandstalig lager en secundair onderwijs OF
        een bewijs dat hij/zij het Nederlands beheerst op minstens niveau B1 OF
        een Nederlandstalig getuigschrift van het 2de jaar van de 3de graad van het secundair onderwijs of een daarmee gelijkwaardig Nederlandstalig studiebewijs.
  • Deze voorrang gebeurt volgens de systematiek van dubbele contingentering en is enkel verplicht in een LOP-gebied.
 
Om praktische redenen organiseren we ons als volgt voor de controle van de bewijsstukken
·       op dinsdag 2 en donderdag 4 februari kan u bij ons terecht tussen 8.00 en 20.00 uur,
·       op woensdag 3 februari eveneens tussen 8.00 en 18.00 uur,
·       vanaf 15 tot 19 februari kan U enkel nog tijdens de schooluren langskomen van 8.15 tot 16.15 uur (op woensdag tot 12 uur).
Wie niet is langs geweest voor de controle, verliest al zijn rechten.
 
3.
Een goed op te volgen moment is de tijdsregistratie, opnieuw via de website: op woensdag 24 februari 2016 van 13 tot 16 uur. De tijdsregistratie bepaalt de ordening. Let er dus op om reeds om 13 uur het rijksregisternummer van uw kind in te voeren in de website! Op 24 februari zal de website www.inschrijveninbrussel.be enkel gebruikt worden voor de tijdsregistratie van het secundair onderwijs. Als u voor 13 uur naar deze URL surft, dan krijgt u een aftelklok te zien. Vanaf 13 uur komt u direct op de pagina waar het rijksregisternummer, wachtwoord en CAPTCHA kunnen ingevuld worden.
Ter info: na het correct invullen van het rijksregisternummer van uw kind registreert de website op dat moment de tijd. Op basis van deze tijd wordt uw kind geordend. Vul daarna uw wachtwoord en de beveiligingscode in. Een captcha = is een reactietest die in de gegevensverwerking wordt gebruikt om te bepalen of er al dan niet sprake is van een menselijke gebruiker. De gebruiker dient de tekens van een op het scherm getoonde vervormde en/of onduidelijke opeenvolging van letters en/of cijfers in te toetsen.
 
4.
De aanmeldingen van 24 februari worden van 3 tot 24 maart 2016 omgezet. U krijgt een toewijzingsbericht en wordt door ons gecontacteerd om langs te komen om het inschrijvingsregister te tekenen. Zodra wij de lijsten van het LOP ontvangen, doen wij al het mogelijke om ook u zo snel mogelijk telefonisch te informeren.
Om praktische redenen organiseren we ons als volgt à u komt binnen de aangegeven periode met uw toewijzingsbericht naar de school:
·       ofwel om uw aanmelding om te zetten in een inschrijving als u gunstig geordend werd voor de school,
·       ofwel om uw aanmelding om te zetten in een weigering als u niet gunstig geordend werd (het eerste jaar is vol verklaard – u komt op een wachtlijst).
 
·       op vrijdag 4 of maandag 7 maart kan u bij ons terecht tussen 8.00 en 20.00 uur,
·       vanaf 8 maart tot 24 maart kan U enkel nog tijdens de schooluren langskomen van 8.15 tot 16.15 uur (op woensdag tot 12 uur).
Bij het bezoek aan het Jan-van-Ruusbroeckollege, dus op het moment dat een ouder langskomt  op secretariaat 1 of bij de directie, brengt u de ingevulde inlichtingenfiche mee die u op onze schoolsite www.ruusbroec.be kan downloaden. Gelieve ook de identiteitskaart (of kids-ID) van uw kind mee te brengen.
5.
Vanaf 26 mei 2016 zijn er vrije inschrijvingen voor het eerste jaar.

Tot slot een overzicht:
Brussen en kinderen van personeel - 4/01/2016 t.e.m. 15/01/2016 – rechtstreeks inschrijven in JvR.
Andere leerlingen:
1.      Aanmelden via het web – 04/01/2016 tot 29/01/2016
2.      Controlegesprek op de school van uw 1ste keuze – 01/02/2016 tot 19/02/2016
3.      Tijdsregistratie via het web – woensdag 24/02/2016 om 13 uur
4.      Uw kind inschrijven of een bewijs van niet gerealiseerde inschrijving halen op school – 03/03/2016 tot 24/03/2016
5.      Vrije inschrijvingen – 26/05/2016 tot 31/08/2016
 

B.    
ANDERE LEERJAREN
Aanmeldingen voor andere leerjaren dan het eerste leerjaar vinden na de paasvakantie plaats en enkel via de directeur. Een definitieve inschrijving voor deze leerlingen is pas mogelijk bij het begin van de zomervakantie, wanneer duidelijk is dat de maximumcapaciteit nog niet is bereikt.
       Vrije inschrijvingen 26 mei - 31 augustus 2016
Vragen?
U mag steeds de directeur, Mevrouw Thielemans, of haar directiesecretaris contacteren:  02 268 10 36.
Verdere vragen over gelijke kansen in het onderwijs of de werking van het Lokaal Overleg Platform Brussel secundair onderwijs?
Tel: 02 553 30 20.