U bevindt zich hier: thuis > berichten > berichtdetail

Vlaanderen Brussel Europa

27-05-2016 : ruusbroecinfo 11

Tijdstip: 2/06/2016 11:54:41
titel: 27-05-2016 : ruusbroecinfo 11


Jan-van-Ruusbroeckollege - Brussel

 

EDITIE 11 – EENENTWINTIGSTE JAARGANG – 27 MEI 2016

VAN DE REDACTIE

Wij hebben afscheid moeten nemen van Stijn Verbeek, leerling van 6 WeWi.

Nog zoveel wegen lagen voor je open die je niet mee in kunt slaan.
Nog zoveel toekomstdromen lijken onvervuld.
Of hoop je nu dat wij misschien …?
Hoop je nu misschien dat wij je ooit gedroomde wegen verder gaan en doen wat jij had willen doen?
Hoop je misschien dat je in ons voort zult leven
als de wereld om mensen vraagt die haar leefbaar en bewoonbaar maken?
Jouw naam, Stijn Verbeek, zal met ons meegaan.
En, je gedrevenheid en strijdvaardigheid,
je grenzeloze leergierigheid en kennis van muziek,
je sportiviteit en ingesteldheid als teamspeler,
je eindeloos optimisme en knapheid, 
je vriendschap en warme uitstraling,
je hart voor mensen
zullen we ons leven lang met je delen.
De medeleerlingen zien je als een vriend van iedereen.
Van elke dag maakte je een dag en je ziekte heeft je hierin niet klein gekregen.
En je dromen hopen wij waar te maken door met jouw aandacht en jouw drijvende kracht te werken aan een wereld ‘die zucht en kreunt om meer liefde en genegenheid.’
Wil je voor altijd in ons midden voortleven
in woorden, handen en ogen van mensen die met jou verbonden willen zijn?
En als je nu ergens leeft, samen met je mama, waar altijd vrede is,
waar je met die speelse kuiltjes in je wangen zal blijven lachen,
weet dan dat ons hart voor altijd bij je is, je voor elke Ruusbroec'er een voorbeeld bent
en we je niet zullen vergeten.

Veronique Thielemans  en Katleen Vanoverbeke, directie Jan-van-Ruusbroeckollege

 

 

LIEF EN LEED

Afscheid nemen is met zachte vingers wat voorbij is dichtdoen en verpakken in de goede gedachten ter herinnering. (Ward Bruyninckx)

Wij gedenken onze leerling Stijn Verbeek (6 WeWi), de grootvader van Carlotta De Keersmaeker (6 LaWi ) en de oom van Hannah (1 MC) en Matejo (3 Wet) Kempenaers.

EXAMENS

Het einde van het schooljaar nadert snel en die onvermijdelijke examens staan weer voor de deur. Tijd dus om te plannen, de leerstof te herhalen, de notities op punt te stellen, een degelijke studiesfeer te creëren en nog eens alle zeilen bij te zetten om deze moeilijke periode door te komen. Op de schoolsite vinden jullie de examenregeling.

TIPS TEGEN EXAMENSTRESS

voor je examen

  1. Lijstjes maken vermindert je zorgen. Maak een checklist, zodat je zeker bent dat je niets vergeet.

  2. Oefenen, oefenen, oefenen. Gebruik ook je PW’s om je fouten te analyseren. Misschien maak je wel steeds fouten in vragen over één bepaald onderwerp of is het een bepaald soort vragen dat je niet ligt. Daarop moet je dan zeker extra oefenen.

  3. Afleiding. Vlak voor je examen heeft het geen zin om nog informatie in je hoofd te stampen. Grote kans dat je dan zo gestrest bent, dat je niets ervan kunt onthouden of dat je tijdens je examen in paniek geraakt, omdat je weet dat je het net nog gezien hebt, maar het antwoord toch niet weet. Niet doen dus. Wel doen: afleiding zoeken. Het liefst in de vorm van fysieke activiteiten. Stress vermindert door te sporten. Kom indien mogelijk met de fiets of te voet naar school.

  4. Bed, bath, breakfast. In de examenperiode is het belangrijk dat je goed uitgerust bent. Op vaste tijden gaan slapen en opstaan zorgt ervoor dat je goed uitgerust bent. 's Ochtends even onder de douche springen om fris wakker te worden helpt om je hoofd helder te krijgen. Neem de tijd voor een  ontbijt.

 tijdens je examen

  1. Sommigen hebben last van faalangst en/of krijgen black-outs. Voor iedereen zou het kunnen helpen om even het examen los te laten en gewoon te ademen. Je lichaam wordt automatisch paniekerig als het te weinig zuurstof krijgt en dat is precies wat er gebeurt als je oppervlakkig ademhaalt.

  2. Veel problemen kun je voorkomen door goed te lezen wat er staat. Lees de opdracht en doe precies wat er staat.

  3. Minibreaks. Ligt het antwoord op het puntje van je pen, maar weet je het niet? Denk dan even aan iets anders. Een minuutje denk je aan iets wat je interessant vindt en niets te maken heeft met de examenstof. Daarna kun je terug naar de opgave om een nieuwe poging te wagen. Helpt het niet? Ga dan naar de volgende vraag of beantwoord eerst een vraag waarop je het antwoord zeker weet. Dat geeft je vertrouwen en dat helpt weer bij de moeilijkere opdrachten.

  4. Lekker rustig. Heb je last van geluiden rondom je? Neem dan oordopjes mee. En dan bedoelen we geen oortjes (dat mag niet).

TELEBLOK

De examenperiode loopt niet voor iedereen even vlekkeloos. Voor sommige jongeren is ze een lachertje, voor andere absoluut geen pretje. Wanneer de examenperiode nadert en de stress flink oploopt, kan blokkend Vlaanderen gehoor vinden bij Teleblok, de anonieme en gratis hulplijn van CM. Studenten die het even niet meer zien zitten, kunnen bij Teleblok hun hart luchten. Ook bezorgde ouders, leerkrachten, vrienden en partners kunnen een beroep doen op Teleblok.
Tijdens de examenperiodes van juni is Teleblok elke dag tussen 18.00u. en 23.00u. bereikbaar via chat op www.teleblok.be

INFORMATIE

Alle leerlingen krijgen via de klaskoerier een bundeltje met de laatste regelingen van het schooljaar. Belangrijke en interessante informatie over o.a. de afspraken in verband met schoolagenda’s en persoonlijk werk, de werking van de boekenservice Iddink, de vrije dagen van het volgende schooljaar en het verloop van de laatste dagen van dit trimester. Zeker goed doornemen dus.

GETUIGENISSEN  KLASSIEKE DAG  - CULTUURDAG

MALAGNE- HAN SUR LESSE

's Morgens werden we om 07.45u. op school verwacht, zodat we zeker om 08.00u. konden vertrekken. Er stond ons een leuke dag te wachten! In Malagne (Rochefort) aangekomen, trokken we samen met onze gids op ontdekking in het Archeopark. De pars urbana (het woongedeelte) en de pars rustica (de boerderijgebouwen) vormden het hoofdgedeelte van het bezoek. Tegen de middag waren we klaar met de rondleiding en konden we onze buikjes vullen! Toen riepen de leerkrachten dat we naar de bussen moesten . In de namiddag stonden de grotten van Han-sur-Lesse op het programma. Een treintje bracht ons tot aan de start van de rondleiding. In de grotten kregen we van een bekwame gids veel interessante informatie. De klassieke dag rondden we af in het winkeltje, waar we wat vrije tijd kregen om iets te kopen. We kwamen terug omstreeks 18.00u. Deze dag was echt de moeite waard! (1 LA)

XANTEN

Op dinsdag 3 mei zijn alle tweede Latijnses naar Xanten geweest. Daarvoor moesten ze wel al heel vroeg uit de veren, want ze moesten om 07.00u. al op school zijn om een gezellig reisje van drie uur te ondernemen met de bus. Op deze bus werden er natuurlijk films afgespeeld, eerst “Mijn opa de bankrover” en dan “Jurassic World”.  Bij aankomst konden ze een half uurtje pauze nemen onder het toeziend oog van de leerkrachten. Vervolgens werden ze in drie groepen verdeeld en rondgeleid door het archeologisch park. Na de middagpauze volgde er een uurtje rondleiding in het museum en toen kwamen de opdrachten. De leerlingen werden in 17 groepjes opgedeeld en moesten naar verschillende plaatsen gaan waar er leerkrachten met een vragenlijstje waren. Na deze spannende speurtocht werd alles voorbereid om naar de bus te gaan. Natuurlijk liep alles niet van een leien dakje: er waren een paar leerlingen verdwenen. Gelukkig werden ze tijdig teruggevonden en kon de terugrit beginnen. (Kevin VDP, 2 GrLB)

Waar versmelten heden en verleden? Waar kan je een stad bewonderen die in feite niet meer bestaat?  De rondleiding was leuk, maar de zoektocht op het domein nog leuker. (Margot VC, 2 LB)

Ik vond Xanten echt de moeite waard en zou er zeker nog eens naar toe gaan. (Allys S., 2 GrLB) 

MECHELEN

Onze eerste halte was de Kazerne Dossin. We leerden er veel over WO II. De gids had het over de Jodenhaat en de gaskamers in die periode. ’s Namiddags trokken we de stad in voor leuke spelopdrachten. Om in de opdrachten te slagen waren samenwerken en vertrouwen hebben in elkaar broodnodig. De dag afsluiten deden we met een ijsje. (William S.,2 MB)

TONGEREN (1)

De cultuurdag van de derdejaars die een klassieke richting volgen bestond uit een bezoek aan Tongeren. In de voormiddag bezochten we het Gallo-Romeins museum. De meningen hierover waren uiteenlopend, maar over het algemeen vonden we het interessant, vooral het deel over de prehistorie in onze streken. Van wat ons werd verteld over de Romeinen, op het einde van de rondleiding, wisten we al het meeste, zodat het wat langdradig begon te worden.
Na de lunch stond er een stadsexploratie op het programma; daar hadden we naar uitgekeken. Maar toen we te horen kregen dat onze deelname zou gequoteerd worden, kreeg onze motivatie een flinke knauw. We waren nog maar pas vertrokken, of het weer begon te verslechteren en we kregen de vragen maar niet opgelost. Onze motivatie bereikte stilaan een dieptepunt. Toen we over de middeleeuwse stadsomwallingen mochten lopen begon het zonnetje weer te schijnen en ons humeur te ontdooien. Plots werden alle vragen in een mum van tijd beantwoord. We konden het einde ruiken. Aan het eind van de dag hadden we nog tijd genoeg om met ons groepje een ijsje te gaan eten in het warme weer. Al bij al was het een leuke dag! (Lander Verlinde, Ruben Antonissen, Tim Verdickt, 3 Gr)

TONGEREN (2)

Tongeren is een oude, maar mooie stad met een rijke geschiedenis. Het Gallo-Romeins museum weerspiegelt op een prachtige manier hoe de mens en de stad Tongeren evolueerden. De stadswandeling kon ons wel boeien, maar spijtig genoeg was de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek gesloten. (Lotte en Teni, 3 LB)

TRIER

Persoonlijk vond ik de tweedaagse in Trier de leukste cultuurdag tot nu toe. Het is geweldig om samen met je vrienden een nieuwe stad te ontdekken en samen cultuur op te snuiven. Vooral het feit dat klasgenoten je rondgidsen maakt dat het veel leuker en boeiender is om naar te luisteren. De vrije tijd die we kregen werd door iedereen ten volle geapprecieerd, want wat is er plezanter dan samen met je vrienden op restaurant te gaan genieten van Duitse specialiteiten? Al bij al een toffe en leerrijke ervaring! (Camille Vermeiren, 4 LB1)

LUIK

Op 3 mei is een groot deel van het vierde jaar naar Luik gegaan op cultuurdag. Daar moesten we in het Frans mensen op straat interviewen. Aan de hand van allerlei opdrachten konden we in kleine groepjes de stad verkennen. We genoten van het typisch Luikse eten en de prachtige bezienswaardigheden. Door het mooie weer, het toffe gezelschap en de leuke opdrachten heeft iedereen een leerrijke en amusante dag meegemaakt!

FLANDERS FIELDS

In 1914 wou Duitsland in zes weken tijd Parijs veroveren. ‘Lunch in Paris and dinner in Sint-Petersburg’, het moest een glorieuze en korte strijd worden, maar dat is anders uitgedraaid. Dinsdag 3 mei trokken we met het hele vijfde jaar naar Ieper na een paar voorbereidende lessen. Met de fiets legden we 40 of 10 kilometer af om verschillende historische plaatsen te bezoeken. We bezochten het museum van Passendaele, de loopgraven en de gedenkplaats van Hill 62, de krater bij Hill 60, Tine Cot Cemetery en de Duitse begraafplaats in Langemark. Deze dag heeft op velen een diepe indruk gemaakt, het werd ons duidelijk waarom deze oorlog de Grote Oorlog wordt genoemd: in totaal waren er 22 miljoen doden van zoveel verschillende nationaliteiten. De enorme krater bij Hill 60, veroorzaakt door explosieven maakte duidelijk dat het landschap nog steeds sporen van de oorlog vertoont, en de perfect onderhouden begraafplaatsen getuigen dat de oorlog van 100 jaar geleden nog steeds niet vergeten is en nooit vergeten zal worden. ‘We must never forget.’ (Lien Carrez, 5 EcWi)

FESTIVOICE

Voice zorgde op donderdag 19 mei voor een spetterende afsluiter van het schooljaar.  De speelplaats werd in een EK-voetbalsfeer ondergedompeld en verschillende korte optredens smukten de middagpauze op.