U bevindt zich hier: thuis > nieuws > ruusbroecinfo

Vlaanderen Brussel Europa

ruusbroecinfo

Jan-van-Ruusbroeckollege - Brussel

 

EDITIE 12 – ZEVENTIENDE JAARGANG – 11 MEI 2012

VAN DE REDACTIE

Ik heb een steen in mijn hand.
Een steen waar ik mijn diepste ik in vind. Die steen ben ik.
En vanavond gooi ik die steen in een rivier op aarde. Een rivier: de stroom van mijn leven.

Ik twijfel. Ik aarzel om m’n dichtgeknepen hand te openen
en de steen over te leveren aan het stromende water. Want het water stroomt, het leven overweldigt.
Ik hoor onbekende stemmen..
Ik hoor geluid en gelach en gefluister
als zachte regendruppels die kringen maken op het water: kleine golfjes die uitdijen en mijn steen raken.
Ik voel slijk en grind langs mij heen schuren. Zal dit alles mij uiteindelijk glad en gepolijst, volkomen doen zijn?

Maar wat als er sterke stroming is op de stroom, wat met het stoten tegen andere stenen, wat als mijn steen heen en weer geslingerd wordt,
als ik word meegevoerd en dan weer alleen gelaten? Zal ik gaver verder leven? Leren uit mijn fouten? Zal ik de stroom een nieuwe wending kunnen geven,
of zal ik bedorven worden onder het slijk en anderen mijn leven laten leven? Zal ik behoed worden voor de draaikolken van haat, onbegrip, jaloezie? Of zal ik deinen op een rustig kabbelende stroom
van verstandhouding, trouw, begrip, eerlijkheid, of op de stroom van de liefde?
Ik wil durven geloven in de andere stenen in dezelfde stroom. Ik wil in mezelf geloven. Ik wil de rivier en zijn stenen liefhebben.

Ik wil een teken geven van mijn gedachten, mijn streven, mijn lijden, mijn leven.
Dus gooi ik mijn steen in de rivier.
Maar ik hou nog even mijn hand vast voor ik werp.
Laat me nog niet helemaal los…

uit: www.klj.be (bewerkte versie)

LIEF EN LEED OP HET COLLEGE

Wij gedenken de grootvader van Victoria Mensitieri (4 GrLa), de grootvader van Thom (1 MB) en Bas (5 EcMT) Metselaar en de overgrootvader van Charlotte (3 LA) en Lisa (5 LaMT) De Smet.

Elke dinsdagmiddag is de kapel vrijblijvend open voor een stil moment, zowel voor leerlingen als leerkrachten.

KLASIEKE EN CULTUURDAG

Om onze blik op de wereld en onze samenleving nog te verruimen organiseren wij op dinsdag 15 mei de jaarlijkse klassieke dag en cultuurdag. We plannen voor elk jaar en richting specifieke activiteiten buiten de school. Een overzicht hiervan kun je hier vinden. Bovendien heeft ook elke leerling een brief meegekregen met de nodige informatie. Het is zeer belangrijk deze info te checken: sommige klasgroepen vertrekken immers reeds op maandagmiddag, andere op dinsdag zeer vroeg. Misschien kom je dinsdag ook later aan op school. Kijk zeker ook goed na wat je allemaal moet meenemen. De leerlingen van het zesde jaar hebben per klassengroep een eigen activiteit georganiseerd. Info hierover krijg je via de klassenleerkracht.
We wensen iedereen een boeiende ervaring toe.

SCHOOLFEEST

Vorig weekend vond ons jaarlijks schoolfeest plaats. We schotelden een mix van cultuur en gastronomie, sport en ontspanning voor. Zo gingen 120 atleten de uitdaging aan deel te nemen aan de recreatieve triatlon. De zon was niet van de partij, maar dat belette hen niet zeer mooie prestaties neer te zetten. Proficiat aan alle deelnemers!  Ook een dikke pluim voor de zangers, dansers en acteurs die  het MEP-project gestalte gaven, alsook voor de musici, die het beste van zichzelf gaven tijdens het aperitiefconcert en het free-podium. Het publiek genoot met volle teugen.  De talrijke restaurantgasten genoten van de culinaire hoogstandjes van de leden van het  oudercomité, die zorgden voor een perfecte bediening in het schoolrestaurant. We willen graag iedereen die op een of andere manier zijn steentje bijgedragen heeft aan dit evenement oprecht bedanken!

GEO-EXCURSIE

Op donderdag 26 april was het vroeg opstaan voor de meeste zesdejaars. De wetenschappelijke en wiskundige richtingen van het zesde jaar gingen samen met dhr. Croonenborghs op geo-excursie om de gesteenten doorheen de geschiedenis in werkelijkheid te bestuderen. Ze trokken eerst naar het Hageland om dan door te stomen tot voorbij Namen. Heuvels en depressies werden beklommen en afgedaald. Gesteenten van twee tot maar liefst 500 miljoen jaar oud zijn die dag bewonderd. Zo zie je dat je toch niet per se in de teletijdmachine hoeft te kruipen om een stukje waar verleden te zien.

SPORTDAG EERSTE JAAR

Mens sana in corpore sano, of een gezonde geest in een gezond lichaam. Deze wijze klassieke uitdrukking indachtig trokken onze 160 eerstejaars en hun begeleiders op maandag 7 mei naar het domein De Nekker in Mechelen. De weergoden waren onze eerstejaars duidelijk gunstig gezind. Vol enthousiasme maakten de leerlingen kennis met vier verschillende sporten. Elke klas had een ander programma. Zo was deze dag, naast een intensieve sportdag, ook een echte klasdag.
Het was een mooie sportieve dag met veel inzet en fairplay. Proficiat aan alle deelnemers en begeleiders !

OPBRENGST PROJECTDAGEN  VOOR HET GOEDE DOEL

Net voor de krokusvakantie vonden de projectdagen plaats. Centraal thema voor de eerste graad was dit jaar  diversiteit. Onze leerlingen namen deel aan een gevarieerd aanbod van ervaringsgerichte spelen, zeer uiteenlopende workshops, film, theater, bezoeken aan tentoonstellingen en musea,… Als afsluiter van deze dagen namen de leerlingen van de eerste graad deel aan een gesponsorde voettocht. Daarbij verzamelden ze een mooi bedrag voor het goede doel. We zijn blij en trots 6100 euro te kunnen verdelen over volgende drie organisaties:

  • De Misiones in El Paico (Chili): zij geven steun aan kinderen in arme gezinnen. Met onze steun kan de organisatie voor hen leer- en ontspanningsruimtes creëren waar ze onder begeleiding al spelenderwijs kunnen bijleren. Er zal ook geïnvesteerd worden in krijtborden, wereldkaarten, boeken en knutselmateriaal. Dingen die nu nog niet voorhanden zijn. Op die manier krijgt de jeugd in El Paico een betere toekomst!
  • SOS-Kinderdorpen is een hulporganisatie die zich al meer dan 50 jaar inzet voor kinderen. Ze is actief in 132 landen en gebieden, en richt zich vooral op weeskinderen en verwaarloosde kinderen. Deze kinderen worden opgevangen in heuse kinderdorpen, waar ze per tien samen met een SOS-moeder in een huis wonen. Bovendien zorgt de organisatie ook voor onderwijs en soms zelfs voor medische verzorging in het dorp. Kortom, SOS-kinderdorpen zorgt ervoor dat kinderen in nood op een degelijke manier opgevangen en begeleid worden, zonder ze uit hun eigen cultuur te halen. Onze school draagt daartoe haar steentje bij via het SOS-kinderdorpenproject in Marokko.
  • De activiteiten van Jesuit Refugee Service kunnen als volgt  samengevat worden: begeleiden en helpen van vluchtelingen en ontheemden en het verdedigen van hun rechten.

Dank aan iedereen voor de inzet en de inspanningen!!

SENATOR VOOR EEN DAG

SCHOLIERENPARLEMENT KRASSLOTZITTING

Op vrijdag 4 mei hadden wij onze overkoepelende slotzitting van het scholierenparlement. Dit jaar stond het thema klimaat centraal. Tijdens het schooljaar hadden we ons daar al met onze eigen Brusselse KRASgroep in verdiept. Nu kwamen we samen met alle deelnemers van de 16 KRASgroepen uit Vlaanderen voor de kers op de taart: te zetelen als echte parlementsleden in het Vlaams Parlement, het Federaal Parlement en de Senaat in Brussel!
Onze groep bezocht de Senaat. Daar vergaderden we in zes commissies over de sociale gevolgen van het klimaat. In de Kamer en het Vlaams Parlement zouden de economische en de ecologische aspecten van het klimaat worden besproken. Elke commissie kreeg 's ochtends één discussievraag. Voor het eind van de dag moest zij daarover een motie opstellen, die per commissie voorgesteld moest worden in de Senaat waarna erover gestemd zou worden.
In de voormiddag vergaderden we eerst in kleine groepjes binnen onze eigen commissie. Inhoudelijk kregen we daarbij feedback van senator Freya Piryns van Groen! en van een milieuexpert. Uiteindelijk gingen we weer samenzitten met de hele commissie en kwamen we tot een eerste voorstel van onze motie. In de namiddag werden we eerst verdeeld over verschillende gemengde commissies. Daarin mochten we onze motie voor een eerste keer voorstellen aan enkele leden van de andere commissies. Zij konden dan opmerkingen en vragen formuleren. En wij deden op onze beurt hetzelfde bij de moties die zij aan ons voorstelden. Met die opmerkingen en vragen in het achterhoofd gingen we dan terug naar onze eigen commissie en stelden we onze definitieve motie op. Het ultieme moment was nu aangebroken. We zouden naar de Senaat gaan en onze motie ter stemming voorleggen. En om dat te doen lukken werd ik aangeduid om onze motie daar voor te stellen!
Het was echt een ongelooflijke ervaring. Heel spannend. Je zit namelijk op de plaats van een politicus - ik zat op het zitje van Filip De Winter van het Vlaams Belang - en dan moet je vooraan in de Senaat het beleidsvoorstel van je commissie gaan verdedigen voor de zowat honderd leden van de andere commissies. Terwijl je terugloopt naar je plaats begint de voorzitter van de Senaat de motie dan artikel per artikel voor te lezen, en laat na elk artikel de stemming plaatsvinden. Onze motie werd uiteindelijk helemaal goedgekeurd. Dat was een grote opluchting!
Samen met de andere goedgekeurde beleidsvoorstellen zal onze motie nu worden doorgestuurd naar politici en andere beleidsmakers. Zij zullen lezen wat we op papier hebben gezet en het misschien wel zelf gebruiken. Een mooie afsluiter van een jaar nadenken en debatteren over het klimaat! Zeker, deze slotdag was misschien inspannend en wat stresserend, maar hij was echt de moeite waard. Ik heb bijgeleerd en ik heb ervan genoten. En ik raad het scholierenparlement aan iedereen aan. Je maakt zoiets maar één keer in je leven mee!

Alexander Van Calster, 5 LaWe
Lid Senaatscommissie nr. 5

Discussievraag: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de klimaatmaatregelen sociaal rechtvaardig zijn?

Info over KRAS: http://kras.globelink.be
Info over de slotzitting: http://krasblogt.wordpress.com
Foto's van de Slotzitting: https://picasaweb.google.com/100476336614032001584/OSZ2012

BRONKSPROJECT 5 en 6 HW : THE MANY THE ONE

Deze theatervoorstelling is het resultaat van de kruisbestuiving tussen verschillende werelden uit twee verschillende scholen.
Alle deelnemende leerlingen staan op scène. En ze zijn met veel. Met heel veel.
De voorstelling toont hoe sterk een groep kan zijn, en hoe zwak die ons kan maken. Maar evengoed hoe sterk het is om soms zwak te zijn. De voorstelling vindt plaats tijdens het Hemelvaartweekend op vrijdag 18 mei 2012 om 20.00u. in het Bronkstheater, Varkensmarkt 15-17, Brussel. Tickets zijn gratis, maar reserveren is aangeraden (www.bronks.be). Iedereen welkom !