U bevindt zich hier: thuis > nieuws > ruusbroecinfo

Vlaanderen Brussel Europa

ruusbroecinfo

Jan-van-Ruusbroeckollege - Brussel

 

 

EDITIE 6 – ACHTTIENDE JAARGANG – 26 NOVEMBER 2012

VAN DE REDACTIE

Op maandag 3 december vieren wij het feest van Jan van Ruusbroec met lekkere warme chocolademelk en boterkoeken. Jan van Ruusbroec werd geboren in Brussel in 1293 en overleed in Groenendaal op 2 december 1381. Over hem werden tal van biografieën geschreven. In 1909 werd hij zalig verklaard. Jan van Ruusbroec was jarenlang kapelaan in de Sint-Goedelekerk in Brussel. Hij schreef er zijn eerste werken en trok zich later terug in het Zoniënwoud. In de gemeenschap van Groenendaal liet hij een grote indruk na. Momenteel wordt hij beschouwd als een van de grootste mystici uit de geschiedenis.

 

 

 

LIEF EN LEED OP HET COLLEGE

Wij gedenken Pauwel Van Pelt, zoon van Jos Van Pelt (oud-leraar).

Elke dinsdagmiddag is de kapel vrijblijvend open voor een stil moment, zowel voor leerlingen als leerkrachten.

BEZOEK EXPO BOZAR

De zesdejaars bezochten in het kader van de lessen esthetica, godsdienst en cultuurwetenschappen de tentoonstelling over Permeke in Bozar Brussel. Dit zijn hun indrukken:

Wat me vooral is bijgebleven is dat we iemand zijn tegengekomen die vertelde Permeke te hebben gekend. Hij kon steeds iets vertellen over de werken van Permeke en je kon zien dat hij er plezier in had dat jonge mensen naar hem luisterden.

In elke schilder sprak me wel iets aan en dan vooral het mysterie in de werken: dat tijdloze karakter beviel me echt.

Ik vond vooral de actieve manier waarop we naar een bepaald werk leerden kijken leuk. Ik werd echt even in het schilderij meegezogen.

Het was de eerste keer dat ik in een museum zulke opdrachten moest uitvoeren. Ik vond het echt eens interessant om het op die manier te mogen aan te pakken. Je denkt zo goed na over de kunstwerken. Dat er achter elk schilderij een heel verhaal zit is me dan ook bijgebleven.

Het is me bijgebleven dat we zulke diepe conversaties over kunst hebben gehad. Ik moet bekennen dat Permeke me niet aansprak. Toch hebben we onder elkaar veel over hem gepraat.

Zeer goed idee om geen gegidste rondleiding, maar een zelfstandig bezoek met opdrachten te doen. Zo konden we onder elkaar discussiëren over de schilderijen en bepaalde dingen zien die we anders niet zouden gezien hebben.

Geweldig!

REFLECTIE OCEANEN

Voor alle vierdes was er op donderdagnamiddag 18 oktober een oceanen-namiddag. Dos Winkel, onderwaterfotograaf en oceanenactivist en Katrien Vandevelde, haaienspecialiste, brachten een verhaal over de bedreiging van de oceanen door overbevissing en het kapot maken van het zeemilieu.

Wat heeft de lezing met mij gedaan, heeft ze mij geraakt?

De lezing heeft mij geschokt! Ik wist dat er wel degelijk een groot probleem ontstaan is met de oceanen en dat dit niet genoeg wordt aangepakt, maar dat het zo ernstig is, was mij onbekend. Deze lezing heeft mij enorm geraakt, vooral de manier waarop de sprekers over een oceaan praatten. Ze zien die niet als een gewone zee, maar als een zee die de adem en de schoonheid bepaalt van de aarde.
Een van de sterke punten van hun presentatie was dat ze rechtuit vertelden waar de problemen zich juist voordoen en door welke mensen de mogelijke oplossingen gewoon bleven stilstaan, onbehandeld bleven. Het onderwerp
actief zijn kwam sterk naar voren. Vaak vertellen mensen heel duidelijk wat de problemen zijn, maar komen ze niet met oplossingen waar de gewone mens iets aan kan doen. In deze lezing wel. We kregen o.a. een blad met schuilnamen voor haaienvlees op het menu of in de viswinkel. Dit ga ik zeker bij de hand houden en doorvertellen aan mijn familie. Zo kan ik toch ook al een beetje actief zijn.

Ik vond het psychologisch zwaar om zulke schokkende cijfers en beelden te horen en te zien. Ze hebben mij aan het denken gezet, ook omdat dit in feite een problematiek is die door zoveel mensen niet gekend is of genegeerd wordt. Als ik al zou beginnen met op dit terrein actiever te zijn – wat de lezing zeker bereikt heeft – dan kan dat toch al helpen.

Ik denk dat deze lezing mij ook geholpen heeft om deze problematiek te begrijpen en er op een goede manier mee om te gaan. Ik hoop dat deze sprekers hun kennis en verhalen over de oceanen nog aan veel mensen gaan vertellen. Ik denk dat die manier, de mensen echt mondeling toespreken, de eerste stap is naar verbetering.

(leerling vierde jaar)

SLOTMOMENT SMS ZESDE JAAR

Maandag 12 november vond in het auditorium het slotmoment van de SMS-stage plaats. Het volledige zesde jaar zat samen geboeid naar elkaars verhalen te luisteren. Het waren stuk voor stuk pakkende getuigenissen, die indruk maakten op alle aanwezigen. Positieve en minder positieve ervaringen kwamen aan bod en pakten het publiek. Deze slotactiviteit was echt voor 100% geslaagd.

(getuigenis van een zesdejaars)

REFLECTIE : 3 EcA2-HW TOON(t) TELLEGEN

Met onze klas het toneelstuk 3 EcA2-HW Toon(t) Tellegen spelen, was een buitengewone ervaring. De vele uren die we in het auditorium hebben doorgebracht, hebben ons klasgevoel versterkt. We leerden elkaar beter kennen en iedereen bleek verborgen talenten te hebben. Tijdens dit project is iedereen open gebloeid. Hoewel we nog niet veel klassieke lessen Nederlands hebben gehad, heb ik veel bijgeleerd in deze drie maanden. Mijn belangstelling voor de Nederlandse taal is enorm gegroeid. Het was een hele uitdaging om een toneelstuk te maken en daarbij van nul te beginnen. In het begin wist niemand hoe het er zou gaan uitzien. Ik dacht dat we verkleed als dieren gesprekken zouden voeren zoals in de boeken van Toon Tellegen. Maar het is totaal anders geworden en we zijn er fier op!

(Britt Werelds, 3EcA2)

KERSTEXAMENS CHECKLIST VOOR DE RUUSBROEC- STUDENT

Zodra de snoep van de Sint verorberd is, staat er een andere vette kluif te wachten: de kerstexamens. Misschien kan deze checklist helpen om ze efficiënter aan te pakken.

Wat? Wat heb ik nodig?

  • Weet ik wat ik precies moet kennen en kunnen? (de leerstofopgave, agenda)
  • Welke boeken, schriften, mappen heb ik nodig?
  • Zijn mijn notities volledig? Kan ik alles lezen?
  • Kan ik iets leren uit de fouten in mijn huiswerk en toetsen? (zie de PW-map)
  • Begrijp ik de leerstof ? Als ik daar niet zeker van ben, dan vraag ik nog uitleg. Kreeg ik controlevragen van de leraar of staan er in het boek? Kan ik die beantwoorden?
  • Heb ik een woordenboek, atlas, naslagwerk, rekenmachine nodig tijdens het studeren?
 

Hoe ga ik leren? Controle ?

  • Weet ik wat ik allemaal moet doornemen? Welke boeken, samenvattingen, notities, herhalingsvragen, kaarten ik nodig heb ?
  • Hoe ga ik de leerstof instuderen, verwerken?
  • Oren ? Hardop leren, de stof navertellen.
  • Ogen ? Schema’s maken, schrijven terwijl ik studeer.
  • Gevoel? Me inleven in de tekst, hem in gedachten meemaken.
  • Probeer ik erachter te komen of ik de leerstof ken? Stel ik vragen over de
    leerstof om mezelf te controleren? (Ik probeer de vragen die de leerkracht zal stellen, te voorspellen. Ik gebruik de toetsen.)
 

Hoe deel ik mijn tijd in?

  • Heb ik nu al, voor de examens beginnen, een planning opgesteld en daarop aangegeven welke vakken ik wanneer zal studeren?
  • Weet ik hoeveel tijd ik nodig heb voor elk vak? Aan welke vakken die voor mij moeilijk zijn, zal ik meer tijd moeten besteden?
  • Kan ik zelf een planning maken? Indien niet, vraag ik dan hulp?
  • Heb ik een dagplanning ? Wanneer begin ik te studeren? Wanneer eten we? Wanneer pauzeer ik? Wanneer ga ik slapen? Wanneer sta ik op?
  • Hoe vul ik mijn pauzes in? Hoe kan ik mezelf belonen als ik gewerkt heb?
  • Welke hobby's blijf ik doen voor en tijdens de examens? Welke zet ik even stop ?
 

En…

  • Zorg ervoor dat je voldoende slaapt.
  • Zorg voor afwisselende en leuke pauzes.
  • Zorg voor een goed verlichte en verluchte studeerplaats, liefst ver weg van alle lawaai.
  • Zorg ervoor dat het rustig is waar je studeert.

 

Speciaal voor de eerste graad

Op de Ruusbroec-site kan je terecht voor bijkomende informatie en dat onder het item leerlingen-remediëring. Wat vind je er terug? Een overzichtsschema van de remediëring tijdens de middagpauze en bruikbare planningen voor de Kerstexamens. De dagplanningen en weekplanningen kunnen afgedrukt worden.