U bevindt zich hier: thuis > nieuws > ruusbroecinfo

Jan-van-Ruusbroeckollege - Brussel

EDITIE 15 – ACHTTIENDE JAARGANG – 23 MEI 2013

VAN DE REDACTIE

En nu zijn we het echt zat, dat slechte weer. Die paar dagen zon deden iedereen duidelijk veel deugd, maar doen ons nu weer extra verlangen naar een mooie zomer. Gelukkig brachten de leerlingen van VOICE en JKK de voorbije week alvast wat zonnige sfeer in de school. Het benadrukte ook weer dat het einde van het schooljaar in zicht is. De laatste loodjes beginnen te wegen, voor sommigen erg zwaar. Maar...de vooruitzichten zijn mooi. Hopelijk kan iedereen zich op een positieve manier voorbereiden op de eindspurt.

LIEF EN LEED OP HET COLLEGE

Op 13 mei werd Jens geboren, derde kindje van mevr. Willems (leerkracht economie en wiskunde). We wensen de hele familie een dikke proficiat.

Zondag 19 mei scheen de zon onverwachts dan toch. Een welkom geschenk voor mevr. Van Den Berge (leerkracht Frans). Zij trad die dag in het huwelijk met haar echtgenote An. Wij wensen het koppel heel veel geluk.

Wij gedenken de grootmoeder van Yarne Maes (1 MA), de grootmoeder van Emma (1 LD), Margo (4 LB2) en Simon (6 WeWi6) Ravelingien en de grootvader van Joren Thys (3 LB2).

Elke dinsdagmiddag is de kapel vrijblijvend open voor een stil moment, zowel voor leerlingen als leerkrachten.

SPORTDAG 1STE JAAR

We zijn de dag begonnen met boogschieten en met het beklimmen van een pamperpaal. Het boogschieten was leuk, maar het was moeilijk om in de roos te schieten. De pamperpaal was in het begin wel angstaanjagend, maar eenmaal boven was het fantastisch. De volgende opdracht was voetbal. Het voetbal viel best mee en zelfs  mevr. Robberechts deed mee. Vervolgens aten we onze boterhammen op, zodat we weer veel energie hadden voor de volgende activiteiten. De oriëntatieloop was veel beter meegevallen dan iedereen dacht, we vonden het zelfs een van de leukste activiteiten. Hiphop was leuk, de jongens deden ook goed mee. De terugreis was helaas niet zo goed georganiseerd waardoor onze klas gesplitst was. Om een lang verhaal kort te maken: het was een geslaagde dag.

Camille Vermeiren en Anna Verhamme (1 LA)

VELZEKE

Mag ik jullie even laten meegenieten van onze schitterende cultuurdag in Velzeke? Ja? Daar gaan we dan… Toen we in de ochtend met de bus aankwamen in Velzeke, stond het zonnetje al stralend aan de hemel! Nadat iedereen uit de bus gestapt was, vertrokken we naar een containerklas waar we kennis maakten met de Romeinse en Gallische kleding! Het was echt grappig om elkaar in een totaal andere kledingstijl te zien: de ene als Romeinse heer, de andere als Gallische dame, .. kortom een hele leuke Gallisch-Romeinse voormiddag! ’s Middags aten we onze boterhammetjes op in een gezellig cafeetje, waar we een lekker drankje kregen. Nadien vertrokken we met de bus richting Provinciaal Archeologisch museum in Velzeke. Daar legde een vriendelijke gids ons vele zaken uit over de Romeinen. We kregen ook talloze prachtige vondsten uit de Romeinse tijd te zien, zelfs buiten in de tuin, waar archeologen druk bezig waren het Romeinse verleden op te graven. De namiddag vloog zo snel om! Maar toen was het tijd om terug naar huis te keren. In de bus wisselden we ideeën uit over deze megatoffe dag en dit tot onze aankomst op het Jan-Van-Ruusbroeckollege. Zo, nu weten jullie hoe we deze stralende cultuurdag beleefd hebben!

Sofie Donders (1 LC)

XANTEN

Op de cultuurdag gingen 2 GrLa-LA, 2 LB en 2 LC naar het archeologisch park van Xanten in Duitsland. Vanaf het moment dat we op de bus stapten, zat de sfeer er al goed in. Eenmaal ter plaatse werden we door deskundige gidsen rondgeleid in de oude Romeinse stad Colonia Ulpia Traiana, waar we restanten en heel wat reconstructies van Romeinse bouwwerken konden bezoeken, zoals een badhuis, een amfitheater, een tempel en de hoektorens van de stadsmuur.  Na een boeiend bezoek aan het museum konden we in kleine groepjes de site verder verkennen tijdens een zoektocht, waarop helaas ook de regen van de partij was. Daarna keerden we zonder verkeersproblemen naar Brussel terug, waar we afscheid namen van een leerrijke én gezellige dag samen.

STADEXPLORATIE IN DE STAD VAN AMBIORIX

De leerlingen van 3 Klassiek konden zich eerst een uurtje sportief uitleven toen bleek dat de bus naar Tongeren niet op het appel was. Om kwart voor tien ging het dan richting Limburg. Het lekkere zonnetje deed deugd en zette iedereen aan om er een leerrijke en toffe dag van te maken. Na een korte verkenning van het stadscentrum vertrokken de leerlingen met twee of drie op exploratie. Alle deelnemers legden een uitgestippeld parcours af en beantwoordden onderweg heel wat vragen. Zelfs de plaatselijke bevolking moest af en toe aangesproken worden. Helaas vielen er geen echte Romeinen of dappere Belgae te bespeuren. De exploratie werd afgesloten met een lekker ijsje, aangeboden door de leerkrachten.

TRIER

Tijdens de cultuurdagen van maandag 6 en dinsdag 7 mei bezochten onze leerlingen klassieke talen van het vierde jaar naar jaarlijkse gewoonte het Duitse Trier. Ook deze keer combineerden de leerlingen van 4 Gr, 4 LA en 4 LB het bezichtigen van de imposante Romeinse monumenten van deze aan het begin van onze jaartelling door keizer Augustus gestichte en in de derde eeuw door keizer Diocletianus tot hoofdplaats van het West-Romeinse Rijk verheven stad, met het oefenen van hun Duitse taalvaardigheid. En ook in deze editie traden de leerlingen daarbij zelf op als gids, zodat het een actief, boeiend en leerrijk bezoek werd aan het amfitheater, de keizerlijke thermen en de majestueuze basilica van Constantijn op maandagnamiddag, en aan de indrukwekkende collectie van het Rheinisches Landesmuseum, de verfijnde Sint-Paulinuskerk, de Porta Nigra en de prachtige Dom en Onze-Lieve-Vrouwekerk op dinsdag. De mooie pleinen, de gastronomie en gezelligheid van de stad konden de leerlingen smaken tijdens de vrije momenten op maandagavond en dinsdagmiddag. En de kamers en het eten in de jeugdherberg in Echternach waren top, net als onze buschauffeur Filip, die ons dinsdag zonder kleerscheuren en een mooie herinnering rijker weer netjes afleverde bij het college.

FLANDERS FIELD

Op 6 en 7 mei organiseerde de school voor alle vijfdejaars een vakoverschrijdend project rond de eerste wereldoorlog.
Het project bestaat uit twee delen. Op maandag 6 mei volgden de leerlingen in groepjes van vijftien een halve dag verschillende vakken die de oorlog elk vanuit een andere invalshoek benaderen. De dag daarna trokken we allen naar Ieper om er de sfeer al fietsend echt te gaan proeven. Na een lange busrit kwamen we aan in het stadje, waar in 14-18 lang en hevig gestreden werd.
Sommige leerlingen kozen voor een korte fietsroute gekoppeld aan een bezoek aan Poperinge. Andere leerlingen kozen voor een langere fietsroute (ongeveer 40 km) met tussenstops op plaatsen als het gloednieuwe Flanders Fields museum, Hill 60, Hill 62, het Passchendaele museum, … Op Hill 60 werden de leerlingen geconfronteerd met de restanten van de kraters, veroorzaakt door de tweede slag om Ieper. Bij de volgende stop (Hill 62) konden ze in echte loopgraven rondlopen. De evolutie van de fietstocht spoorde goed met de evolutie van WOI. Hoe dichterbij het eindpunt, hoe meer de fietsers met de gevolgen van de oorlog werden geconfronteerd. Ze kwamen langs verschillende begraafplaatsen zoals Tyne Cot en Langemark en besloten de dag bij de indrukwekkende Menenpoort, waar nog elke avond de Last Post wordt gespeeld.
Dit project is voor de school ondertussen een klassieker en ook dit jaar weer een zinvolle ervaring voor de leerlingen gebleken.

CULTUURDAG 6

Op 7 mei organiseerde de school voor iedereen een cultuurdag. In het zesde jaar hadden we er net zoals vorig jaar voor gekozen de leerlingen hun bestemming én invulling zelf te laten bepalen via vergader- en opzoeksessies. Hiervoor werden een aantal lessen Nederlands uitgetrokken. Uit onderstaande reacties blijkt dat we kunnen spreken van een geslaagde formule.

6 WeWi-EcWi

We hadden zin om op onze cultuurdag eens iets anders en creatiefs te doen, dus organiseerden we een interactieve rondleiding in het SMAK en een workshop van Art-lab in Gent. De gids in het SMAK betrok ons de hele tijd bij de zaak, wat het allemaal heel leerrijk maakte. In de namiddag zijn we dan naar het Sint-Barbaracollege getrokken waar we in hun kerk een creatieve workshop konden uitvoeren. Onder begeleiding knutselden we in vier groepjes een kunstwerk met gips. De resultaten zijn op school te bewonderen. Ik vond het echt de leukste cultuurdag die ik al gehad heb omdat we eens alles zelf mochten organiseren.

6 HW

trok vanuit Brussel-Noord met de trein richting Brugge. Dankzij het mooie weer hebben we Brugge op een leuke manier kunnen ontdekken. Al wandelend hebben we gebouwen gespot, een bezoek aan het Groeningenmuseum meegepikt en het Belfort beklommen. Ten slotte hebben we nog een bezoekje gebracht aan de meifoor en daarna moesten we snel zijn om onze trein naar huis te halen. Het was zeker en vast een geslaagde dag!

6 Klassiek

trok, onversaagd als altijd, naar Brugge voor een cultureel verantwoorde uitstap. Na vijf jaar aan het handje vastgehouden te zijn geweest en een vast programma gevolgd te hebben, was het nu eens tijd om zelf een uitstap in elkaar te boksen. Dat lukte prima en samen met 6 HW vertrokken we met de trein naar Brugge die scone. We vereerden in de oude handelsstad het Groeningemuseum, het concertgebouw, het Sint-Janshospitaal en nog vele andere monumenten met een bezoekje, vakkundig en enthousiast geleid door onze klasgenoten. In de loop van de dag klaarde het weer bovendien op en ’s middags aten we in het Astridpark onder een staalblauwe hemel met aangename temperaturen. De namiddag was relatief kort en beëindigden we met een stickerjacht die we natuurlijk ook tot een goed einde wisten te brengen. Tot slot aten we in een gezellige kroeg een enorme portie spaghetti (de meesten dan toch), waarna we vrolijk terug naar het station marcheerden – na een bezoekje aan de kermis. Een geslaagde dag eindigde met een gezellig onweer (gelukkig toen we reeds in de trein zaten).
Hartelijk dank aan de gidsende leerlingen en de begeleidende leerkrachten, mevr. Creyf  en mevr. Van Gysegem.

6 LaMT-MTWe-EcMT

Toen we enkele maanden geleden mochten kiezen waar we dit jaar naartoe zouden gaan, waren we het er allemaal vrij snel over eens. Op 7 mei namen we dan ook de trein richting Gent. Daar startten we onze dag met een bezoek aan het SMAK, waar talrijke intrigerende werken van onder andere Jan Fabre en Koen Theys voorgesteld werden. Vervolgens zetten we onze weg verder door de zonnige straatjes van het mooie Gent. Zo belandden we in het zogenaamde graffitistraatje, waar graffiti spuiten legaal is en we ons dus konden uitleven met enkele spuitbussen. Toen het middagpauze was, namen we allemaal plaats langs de Leie. Op de welbekende Korenlei, waar de helft van de Gentse studentenbevolking lijkt te vertoeven wanneer de zon schijnt, aten we onze broodjes op. Vervolgens maakten we nog een boottochtje, waarop we oude stadsverhaaltjes te horen kregen en iedereen uitvoerig begroetten langs de kant van de Leie. Ten slotte keerden we terug richting station om op de trein te springen naar het ondertussen regenachtige Brussel.

JONGEREN KEREN HET KLIMAAT: FIETSWEEK

Van maandag 6 tot en met vrijdag 10 mei organiseerde Jongeren Keren het Klimaat als laatste actie van dit schooljaar een fietsweek. Onze actieve klimaatbeweging spoorde zoveel mogelijk leerlingen aan om met de fiets naar school te komen en ondanks de slechte weersomstandigheden konden we elke ochtend een aanzienlijk aantal dappere fietsers op school verwelkomen. Zij werden  beloond met fietsplaatjes, hippe polsbandjes of simpelweg met een hevig applaus van alle aanwezige JKK’ers. De sfeer zat er dus dik in!
De laatste dag van de week zetten we samen met enkele leerkrachten ons beste beentje nog eens voor. We maakten heerlijke vegetarische broodjes met lokale producten, die de leerlingen voordien hadden besteld. Toen de bel de middagpauze aangaf, stonden er binnen enkele tellen bijna 200 leerlingen te popelen om hun broodje af te halen en gezellig op te eten tijdens de slotshow, waar heel wat muzikanten voor de nodige ambiance zorgden.
We zijn ongelooflijk blij te melden dat er volgend jaar ongetwijfeld met evenveel enthousiasme binnen onze klimaatgroep verder gewerkt zal worden. Tijdens de slotshow meldden maar liefst 20 nieuwe leerlingen zich aan om volgend jaar nog meer goede ideeën in leuke acties om te zetten, om op die manier onze school nog groener te maken!

SLOTSPEL VOICE

Om het jaar af te sluiten trakteerde VOICE de leerlingen ook dit jaar op een slotspel. Donderdag 16 mei vanaf 12.15u. konden alle klassen onder leiding van hun klassenkapitein meespelen in de laddercompetitie. Die klassenkapitein was ofwel een leerkracht die zich had opgegeven om mee te spelen,  ofwel een leerling van 6 HW. De ene klas moest dan een andere klas van hetzelfde jaar uitdagen om een opdracht te doen en de winnaar kon dan een trapje hoger op de ladder geraken.
We lieten het slechte weer geen roet in het eten strooien en speelden gewoon verder in de forumzaal, sporthal en de klaslokalen en in de gangen. Zowel leerlingen als leerkrachten speelden het spel heel goed mee en er werd naar hartenlust estafette gespeeld, logoquizzen werden zo snel mogelijk opgelost, leerlingen speelden hanengevecht tegen elkaar enz. Op het einde van de  middagpauze waren er dan per jaar winnaars die vrijdag hun prijs in ontvangst zouden mogen nemen.
Er heerste opnieuw dat gezellig gevoel van samenhorigheid op school en bovendien werd ook de klassfeer weer wat aangesterkt. VOICE is heel blij om het jaar met zo’n hoogtepunt te hebben kunnen afsluiten. In het bijzonder willen wij alle leerlingen en leerkrachten bedanken voor hun  enthousiaste deelname en 6 HW voor de puike organisatie.

RETRODAG

Het ging er helemaal anders aan toe op 17 mei. Er werd in rijen gestaan, leerlingen moesten achter hun stoel gaan staan om de leerkrachten te begroeten, iedereen was gekleed in het grijs, blauw of wit. Dit allemaal om het 45-jarig bestaan te vieren van onze school. Voice organiseerde in samenwerking met het feestcomité van de leerkrachten als het ware een retrodag. We gingen voor één dag terug in de tijd en beleefden Ruusbroec 45 jaar geleden.
’s Middags werd er door JKK een picknick georganiseerd. Deze was ecologisch dus ... lekkere vegetarische broodjes. Tijdens de picknick was het ook tijd voor onze slotshow. De acties van het voorbije jaar werden overlopen. Er werd gedanst, gezongen, muziek gespeeld. Enkele leerlingen schonken een cheque aan Kom op tegen kanker. Er werden leerlingen en leerkrachten bedankt. En als kers op de taart kreeg iedereen bij het naar buiten gaan een cadeautje van de directie: een perforatorlat. Super handig!
Het was in zijn geheel de perfecte afsluiter voor het einde van het schooljaar en het 45-jarig bestaan van ons Jan-van-Ruusbroeckollege.