U bevindt zich hier: thuis > nieuws > ruusbroecinfo

Vlaanderen Brussel Europa

ruusbroecinfo

 

Beurtelings Parkeren Digitaal

EDITIE 14 – VIJFTIENDE JAARGANG – 27 MEI 2010

VAN DE REDACTIE

Heel was projecten zijn aan hun finale stap toe.

  • Verschillende zesdejaars gingen op geo-excursie naar de Condroz en de eerstejaars gingen naar het Jubelpark om de Egypte-tentoonstelling te onderzoeken.
  • De leerlingen die aan het Scholierenparlement deelnamen, gingen op vrijdag 7 mei een hele dag naar het Vlaams en Federaal Parlement voor de eindbesprekingen.
  • Die avond nodigde 5 LaMT-MTWe wijze mensen uit in de bar voor een uiterst gezellige en spannende London-quiz. Het London-project werd nieuw leven ingeblazen, zeker nu ook de data voor volgend schooljaar op de kalender geplaatst werden.
  • De leerlingen van het vierde jaar gingen in op het voorstel van het CC Strombeek om het toneelproject Rennen mee te maken. De film van Seppe Baeyens, het slotstuk met alle deelnemende jongeren, werd op dinsdagmiddag 18 mei in de refter getoond.
  • Diezelfde dag nam ongeveer een derde van de zesdejaars deel aan de peiling Nederlands. Het is niet alleen voor de minister van onderwijs maar ook voor de school interessant om te vernemen in welke mate de eindtermen van het leerplan Nederlands behaald zijn. Van dit ruime onderzoek mogen we de resultaten binnen een klein jaar verwachten.
  • 3 HW bereidde na het zien van de film BenX een toneelproject voor en liet een ruim publiek ervan meegenieten op 19 en 20 mei. Iedereen schitterde op de toneelplanken!
  • In het tweede jaar staat de klassieke oudheid op het programma van de lessen geschiedenis. Het was voor iedereen dan ook een mooie afsluiter om soldaat Quintus op 20 mei over de vloer te krijgen.
  • Up with people kwam die dag tijdens de middagpauze leerlingen van de derde graad enthousiasmeren voor dat project.
  • De werkgroep van het PROM-bal rekent op de hulp van zoveel mogelijk leerkrachten om hun feestje in het Fenikshof tot een goed einde te brengen. Steffi en Lauren lopen met de werklijst rond.

Ook het schooljaar zelf begint nu aan zijn eindfase en vraagt van alle leerlingen een grote inspanning bij de voorbereiding van de juni-examens. Tussentijds krijgen alle jongeren nog één DW-rapport: tweede en derde graad op vrijdag 4 juni en eerste graad op 11 juni. Voor het zover is volgen er nog verkiezingen in de derde graad (3 juni) en worden de nieuwe gedichten bekroond (1 juni). Voor de picknick van maandagmiddag 31 mei hopen we op even mooi zomerweer als tijdens het pinksterweekend. Iedereen brengt zijn eigen lunchpakket en drankje mee en kan er op de speelplaats van genieten (enkel de warme maaltijden blijven in refter 1, de broodjes verhuizen uitzonderlijk naar refter 3). De leerlingenraad zorgt voor muziek en een gezond dessertje.

LIEF EN LEED OP HET COLLEGE

Wij gedenken de moeder van mevr. Claes (oud-leerkracht), de grootvader van Thomas (1 MB) en Nicholas (5 EcMT) Candry, van Emma (1 LA) en Arthur (2 MA) Robberechts en van Sanae Ahmaddouch (5 HW).
Elke dinsdagmiddag is de kapel vrijblijvend open voor een stil moment, zowel voor leerlingen als leerkrachten.

STUDIEKEUZE

Op het einde van het schooljaar zijn ook de voorbereidingen van schooljaar 10-11 volop bezig. Onmiddellijk na de examens verwachten we van alle leerlingen, maar voornamelijk van het eerste, tweede en vierde jaar een doordachte studiekeuze op papier. Iedereen ontvangt bij het eindrapport een inschrijvingsformulier dat bij de directie moet ingeleverd worden om de juiste klassensplitsingen en combinaties van klassengroepen te maken. De graadcoördinatoren informeerden de verschillende klassen, maar ook ouders nodigen we op donderdag 27 mei graag uit voor een ruime uitleg (de brief werd uitgedeeld op donderdag 20 mei). De jongeren zelf konden reeds een proefkeuze doorgeven.
Tijdens deze studiekeuzeouderavond worden geen individuele leerlingen besproken, toch is de algemene informatie voor de ouders een goede basis om samen met hun kind tot een juiste keuze te komen.

ONLY 1 : BESTE COMMERCIËLE JIEHA-ONDERNEMING

Het begon allemaal met het Jieha (Jong initiatief ethische handel)-project waar de leerlingen van 4 EcA2 aan deelnamen. Een project waarin leerlingen een kleine onderneming oprichten en fair trade producten verkopen. De winst gaat naar een goed doel. De klas werd verdeeld in 2 mini-ondernemingen: Only 1 en Make me smile. Deze groepen verkochten ’s middags op de speelplaats. Losstaande van deze verkopen kon je ook deelnemen aan een provinciale finale van de Beste Ondernemende klas door een originele foto van je mini-onderneming op te sturen en een vragenlijst correct in te vullen. Vlajo corrigeerde de vragenlijsten en beoordeelde het fotomateriaal. Er werden uiteindelijk 4 Jieha!’s weerhouden. Eén ervan was de mini-onderneming Only 1. De geselecteerde ondernemingen werden uitgenodigd om hun onderneming te presenteren. Vol goede moed gingen de leerlingen van Only 1 naar het auditorium van de voetbalbond om daar hun presentatie te geven. Alles verliep vlot. Only 1 was volgens velen (andere deelnemers) de favoriet. De jury dacht daar echter anders over en selecteerde een andere groep om door te laten naar de finale. De jury vond echter wel dat Only 1 de beste commerciële mini-onderneming is. Met enige fierheid ontvingen we dan ook deze prijs uit handen van Vlajo en Citibank.

de leerlingen van 4 EcA2, Jieha onderneming Only 1

LAAT MAAR RINKELEN

Al te dikwijls merken we voor de voormiddagpauze dat er verschillende leerlingen afwezig zijn, waarvoor we geen telefoontje ontvingen voor het eerste lesuur. We vragen bij het einde van het schooljaar nog eens uitdrukkelijk dat elke afwezigheid telefonisch moet gemeld worden. Mevr. Delgouffe zit dagelijks aan het onthaal bij de telefoon vanaf 7.30u. om jullie goedemorgen te wensen.
Tijdens de examenperiode is het bovendien nodig om voor elke afwezige dag een doktersbriefje te hebben. Hopelijk blijft iedereen gewoon goed gezond!

SCOUTS RUUSBROEC ZOEKT LEIDING!

Al meer dan 25 jaar heeft het Jan-van-Ruusbroeckollege een eigen scoutsgroep, Scouts Ruusbroec! Met een 60-tal leden zijn ze een kleine, maar gezellige groep. Elke zaterdag komen ze samen van 14.00u tot 17.00u. Ze organiseren dan leuke activiteiten voor alle leden van 6 tot 18 jaar. In juli gaan ze ook twee weken op kamp.
Volgend jaar kampen ze echter met een leidingtekort. Sommige van de huidige leiding gaan studeren in het buitenland, anderen hebben hun studies afgerond en gaan werken. Dit is dus niet meer combineerbaar met leiding zijn.
Daarom is de scoutsgroep op zoek naar jonge en enthousiaste leiders/leidsters om de leidingploeg te versterken.
Ben jij geïnteresseerd? Zegt het je wel iets, maar twijfel je nog? Neem dan eens contact op met Els Billiouw. Zij zal je met plezier meer uitleg geven.
Contact: 0472/88.86.74 of kwikstaart@scoutsruusbroec.be

EVEN MEEGENIETEN

Na de paasvakantie planden de oudstrijders, de oud-leerkrachten van Ruusbroec, opnieuw een activiteit. Dit keer kozen de organisatoren voor een wandeling in de parel van Brabant. Door met een beurtrol te werken komen ze langs de allermooiste plekjes en worden ze goed geïnformeerd over de bezienswaardigheden. De laatst bijgekomen gepensioneerden wonen in Grimbergen, dhr. Kets en mevr. Fouquet, misschien verklaart dit de tocht dicht bij de school. Tijdens de wandeling vormden ze een lange sliert (het is niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk een indrukwekkende groep) en dat had de naar huis fietsende adjunct opgemerkt. Het was een fijn weerzien!

KLASSIEKE EN CULTUURDAG(EN)

Op dinsdag 11 mei kwamen er meer autocars dan auto’s de Forumlaan opgereden. Allemaal met hetzelfde doel, de leerlingen her en der met cultuur in contact brengen. Ook het openbaar vervoer werd die dag nuttig gebruikt en sommige klassen bleven binnen wandelafstand van de school. Enkele verslaggevers kropen al in hun pen om over de uitstap van net voor het extra verlengde Hemelvaartweekend te berichten (het relaas van de andere groepen volgt eventueel in een volgende BP).

6de jaars op uitstap naar le Grand Hornu

Le Grand Hornu, Henegouwen; alvast al bij 6 HW ingeleid via de documentaire Les enfants du Borinage; une lettre à Henry Storck, waarvan ze erg onder de indruk waren door de armoede die er zelfs nog tien jaar geleden heerste.
Met hoge verwachtingen vertrokken we dan ook naar Le Grand Hornu. Ter plaatse ondervonden we snel dat het afhangend van de gids een interessante rondleiding zou worden. Niet alle groepen kregen een duidelijke omkadering van de geschiedkundige en sociale context van deze streek. Omdat 6 HW de documentaire al gezien had, stelden zij dan ook veel vragen omtrent die sociale achtergrond. De gids legde goed uit dat dit mijnbouwcomplex een belangrijk voorbeeld is van industrieel erfgoed uit het begin van de 19de eeuw en een belangrijk sociaal model hanteerde, dat sterk paste ten tijde van het paternalisme.
Daarna kregen alle klassen een oorspronkelijke documentaire van Henry Storck te zien uit 1932, dat al een beter beeld van die sociale achtergrond gaf.
Vol goede moed begonnen we na de lunch aan onze wandeling rond de terrils.
De regen kon sommigen niet deren, anderen hadden echter niet genoeg warme kleding aan om de volledige uittocht te trotseren. Iedere klas heeft dan maar op eigen ritme zijn stuk van de wandeling gedaan en een paar terrils kunnen bezichtigen.

In Flanders Fields

Op 10 en 11 mei organiseerde de school voor alle vijfdejaars een vakoverschrijdend project rond de eerste wereldoorlog.
Het project bestaat uit twee delen. Op maandag 10 mei volgden de leerlingen in groepjes van veertien een halve dag verschillende vakken die de oorlog elk vanuit een andere invalshoek benaderen (alle taalvakken, geschiedenis, godsdienst, gedragswetenschappen, wetenschappen).
Op dinsdag 11 mei gingen de leerlingen een dag op uitstap naar Ieper. Al vroeg in de ochtend, nog voor het eerste belteken, stonden de vijfdejaars klaar om met de bus richting Ieper te vertrekken.
Na een lange busrit kwamen we aan in het stadje, waar vier jaar lang hevig gestreden werd. Sommige leerlingen kozen voor een korte fietsroute gekoppeld aan een bezoek aan Poperinge. Andere leerlingen kozen voor een langere fietsroute (ongeveer 40 km) met tussenstops op plaatsen als Hill 60, Hill 62, het Passendaele museum, …
Op Hill 60 werden we geconfronteerd met de restanten van de kraters, veroorzaakt door de tweede slag om Ieper. Bij de volgende stop (Hill 62) konden we in echte loopgraven. De evolutie van onze fietstocht kwam overeen met de evolutie van WOI. Hoe dichterbij het eindpunt, hoe meer we met de gevolgen van de oorlog werden geconfronteerd. We kwamen langs verschillende begraafplaatsen zoals Tyne Cot en Langemark en sloten de dag af met het zien van de indrukwekkende Menenpoort, waar nog elke avond de Last Post wordt gespeeld.
Het was een geslaagde dag die velen van de vijfdejaars heeft doen stilstaan bij de schokerende feiten en na al dat fietsen, was het plots veel stiller in de bus dan ooit tevoren. Gelukkig viel op dat moment ook pas de eerste regen!

LONDON 6 WeWi-EcWi

Net voor de eindexamens van het zesde jaar nog even op citytrip naar Londen met de klas, de klassenleerkracht en de directeur ? ’t Is al jaren een perfecte formule.
Uit drie dagen wordt het maximum gehaald: een aantal musea bezoeken (Science Museum, British Museum, Greenwich Observatory, …), aan sightseeing doen (Trafalgar Square, Westminster, de Southbank), enkele supermerkwaardige belevenissen meepikken (the London Eye, Speakers’ Corner, de musical Billy Elliot) en ook wat shoppen (Covent Garden, Camden Lock, de allergoedkoopste modewinkel van het westelijk halfrond). Maar bovenal is er onderweg veel tijd om te babbelen met de klasgenoten; over vroeger, over de resterende anderhalve maand en over wat de toekomst brengen zal.

Jolly nice lot, the boys and girls of 6 WeWi-EcWi !