U bevindt zich hier: thuis > nieuws > ruusbroecinfo

Vlaanderen Brussel Europa

ruusbroecinfo

 

Beurtelings Parkeren Digitaal

EDITIE 15 – VIJFTIENDE JAARGANG – 7 JUNI 2010

VAN DE REDACTIE

Op de eerste dag van deze maand werd het 's middags stilletjes in twee grote klaslokalen waar de leerlingen kwamen genieten van de nieuwe oogst gedichten. Weldra pronken ze in de administratieve gang, wachtend op een voorbijganger die even de tijd neemt om mee te gaan in de gedachtegang van de jongeren. Symbolisch plaatsen we er ook graag eentje in BP.

Wolf

Sterren stralen
In de ogen,
Huilen naar de maandag
Om een vergeten verdriet

Louise De Meese – 1LC

LIEF EN LEED OP HET COLLEGE

Er wordt deze maand gefeest in de families van twee leerkrachten. Zowel de dochter van mevr. Van de Winkel (leerkracht economie), als de dochter van mevr. Vanautgaerden (leerkracht fysica en WW) treden in het huwelijk. We wensen beide jonge mensen en hun partner een stralende dag toe en een mooi leven samen. Van harte proficiat aan de twee huwelijksparen en hun fiere ouders!
Mevr. Turcksin (leerkracht godsdienst en leefsleutels) loopt zichtbaar te stralen, ze is immers opnieuw oma geworden. Deze keer van een flinke kleinzoon Xander.
Dhr. Degans (oud-directeur) stelde zijn reisplannen even uit om zijn jongste kleindochter Oona te verwelkomen.
Van harte proficiat aan de fiere grootouders!
Wij gedenken de vader van dhr. Vander Straeten (oud-leerkracht en oud-graadcoördinator) en de overgrootvader van Eline Kegels (2 MC).

Elke dinsdagmiddag is de kapel vrijblijvend open voor een stil moment, zowel voor leerlingen als leerkrachten.

PRAKTISCHE AFSPRAKEN TIJDENS DE EXAMENS

  • ’s Morgens is er stille studie mogelijk in refter 1 vanaf 07.45u.
  • Leerlingen van de eerste graad krijgen op de eerste examendag een rode kaart indien ze in de namiddagstudie blijven. De leerlingen bewaren deze kaart vanaf dan zelf. Dagelijks moet ze ondertekend worden: door de leerkracht in de klas en door de studiemeester met toezicht in de bar. Wie zijn kaart niet mee heeft (of indien er een handtekening ontbreekt), blijft tot de laatste in het examenlokaal en gaat daarna naar de bar/sportzaal.
  • Leerlingen van de eerste graad verlaten de school ten vroegste om 11.30u.
  • Leerlingen van de tweede en derde graad verlaten de school bij een schriftelijk examen ten vroegste om 10.10u. Bij mondelinge examens is er voor de derde graad een aparte regeling.
  • Dagelijks geef je voor het examen de PW’s van dat vak af.
  • Een flesje water mag meegenomen worden aan de examentafel. Leerlingen zonder pauze, mogen vanaf het vierde lesuur even een koekje knabbelen.
  • Je gsm mag je niet op zak hebben tijdens een examen. Leg hem voor je begint in je boekentas voor- of achteraan in het examenlokaal. Word je toch betrapt met een gsm in de hand, zal dit bij de directie besproken worden en als een geval van fraude kunnen geïnterpreteerd worden.
  • ! Ten laatste op de administratievoormiddag maak je je kluisje leeg (deurtje open laten), de zesdejaars doen dit net voor de examens. De zesdejaars zorgen ervoor dat hun administratie (PW’s, schoolagenda, …) in orde is voor de uitreiking van de diploma’s op 25 juni.
  • Op dinsdag 29 juni komen de leerlingen om 09.00u. naar de administratievoormiddag.

Alles wat je moet weten over het einde van het schooljaar staat ook op de website. Sommige zaken moeten daar nog geactualiseerd worden, maar dat gebeurt binnen de kortste keren.

INSCHRIJVINGEN 2011-2012

De online-inschrijvingen in het secundair onderwijs zijn maandagavond 31 mei in het LOP weggestemd. Het systeem met een webapplicatie was niet gebruiksvriendelijk en zorgde voor heel wat extra administratieve rompslomp. Onze scholengemeenschap Sint-Gorik stelde voor om met een call center te werken voor de scholen die dit wensten, maar dat werd niet aanvaard.
Concreet zullen broers en zussen zich als voorrangsgroep kunnen inschrijven van maandag 10 januari tot maandag 31 januari 2011 en de andere nieuwe leerlingen op zaterdag 5 februari om 09.00u. in het Jan-van-Ruusbroeckollege.

GEZELLIGHEID TROEF

De leerlingen die zich een heel schooljaar ingezet hebben voor de (studie-)begeleiding van de jongeren van de Foyer, werden op 1 juni in de bar uitgenodigd voor een drink. De vrijwilligers zijn jongeren uit 4, 5 en 6, die als coach een voorbeeldfunctie vervullen en een vertrouwenspersoon worden voor andere jongeren. In de studiebox waren dit schooljaar 45 jongeren ingeschreven die op regelmatige basis in contact kwamen met onze 15 vrijwilligers.
Iedereen klonk erg enthousiast over de samenwerking. We kwamen van Anne-Sophie te weten dat het project BIS Award van de Jongerenwerking Foyer uit Sint-Jans-Molenbeek vorige week verkozen werd tot Gouden Ket van het Jaar. Het thema dit jaar was: Jong Brussel. Daarop deden we de glazen nog eens vol!

Diezelfde avond kwam het oudercomité voor de laatste keer dit schooljaar samen in de lerarenzaal. Na een korte inleiding gingen de leden een kijkje nemen in het T.O.-lokaal. Daar ontmoetten ze mevr. Franck voor een kennismaking met het vak techniek, dat op 1 september 2010 start na de herziening van het leerplan. De ouders konden een blik werpen op de nieuwe werkboekjes en bij de toelichting van de veiligheidsfiches begonnen de handen van enkele klussende papa's te kriebelen. Een mama vond het jammer dat haar dochter te vroeg de eerste graad ontgroeid zal zijn om een fiets op de juiste manier te leren herstellen.
Nadien volgde nieuws van de school met de inschrijvingen, de bouw, de leerlingen-bevraging van de zesdejaars en de vrijwillige ouderbijdrage op het programma. De voorzitter, mevr. Willem, maakte de afspraken voor de afscheidsreceptie van 25 juni en bedankte de trouwe medewerkers mevr. Wynants, mevr. Boelens en haar voorganger dhr. Rousseaux. Na een lekker stukje taart en met de kalender voor schooljaar 2010-2011 in de hand keerde iedereen huiswaarts. De medewerkers aan het schoolfeest verlieten de school onder een mooie sterrenhemel.

VERKIEZINGEN IN DE DERDE GRAAD

Donderdag 3 juni werd er op vraag van de leerlingen een verkiezing georganiseerd. Ter voorbereiding hebben de zesdejaars campagne gevoerd op basis van de partijprogramma’s. Allerlei slogans en affiches hebben ons deze week in de gangen van het college in de verkiezingssfeer gebracht. De vijfdejaars hadden stemrecht en de zesdejaars stemplicht. Klik hier voor de resultaten van deze stembusgang.

CULTUURDAG ANTWERPEN

Op dinsdag 11 mei zijn wij met de derdejaars uit EcA, EcB, Wet en HW naar Antwerpen gegaan. We kregen op voorhand de keuze tussen de modetour en het Plantijn Moretusmuseum.
Om half negen vertrokken we richting Antwerpen. Na een busreis van een klein uur, kwamen we aan in de stad. Vervolgens splitsten we in twee groepen.
De leerlingen die voor de modetour hadden gekozen, liepen naar de Meir en maakten onderweg al kennis met wat Antwerpse cultuur. De rest van de voormiddag maakten zij een modetour onder leiding van twee bekwame gidsen. Ze kwamen onder andere voorbij winkels van bekende ontwerpers. Hoewel het heel koud was, was er toch een goede sfeer en genoot iedereen ervan. Rond de middag kregen ze wat vrije tijd en konden ze wat gaan winkelen en iets eten in het centrum van de stad. In de namiddag bezochten ze het modemuseum (MoMu). Het thema in het museum was zwart in de modewereld.
De leerlingen, die voor Plantijn Moretus hadden gekozen, gingen onmiddellijk naar het museum. Dat dachten ze toch. Na eerst tien minuten in de foute richting te stappen, ontdekten ze dat ze eigenlijk de andere kant op moesten. Uiteindelijk kwamen ze er met een beetje vertraging aan. In het museum maakten ze kennis met de kunstvorm etsen en mochten het ook zelf eens uitproberen. Ook zij kregen ‘s middags een moment vrij om wat rond te lopen op de Meir. In de namiddag deden ze een stadsspel waarbij ze bepaalde gebouwen en straten moesten zoeken via een wegbeschrijving.
Rond half vijf kwamen we terug aan op school, na een dag vol plezier en natuurlijk ook wat cultuur.
(Nathalie Henskens, 3 Wet)

KLASSIEKE DAG TONGEREN

Wij zijn met de klassieke richtingen (3 LA, 3 LB, 3 Gr en 3 GrLa) een stadsbezoek gaan brengen aan Tongeren. Tijdens ons stadsbezoek (Toeren door Tongeren) was het slecht weer en daardoor was de sfeer een beetje bedrukt. We hadden wel een vriendelijke gids!
In de namiddag hebben we dan een rondleiding gekregen door het Gallo-Romeins museum van Tongeren. Ook hierbij hadden we een zeer leuke gids die ons zo veel mogelijk zelfstandig liet zoeken in het museum. De rondleiding duurde maar een uurtje, maar dat vonden we niet erg, want anders bestond het gevaar wel dat het langdradig zou worden. Na de rondleiding deden we nog een atelier waarin we graven moesten onderzoeken. Aan de hand van wat erin lag moesten we te weten komen wat voor een persoon hier was begraven, dat was wel leuk, maar duurde niet lang, dus hadden we nog een beetje vrije tijd over en konden we nog een beetje rondkijken in de museumshop. Weetje: het drop van de museumshop is ten zeerste aan te raden! ;)
(Louise Humblet, 3 LB)

TWEEDAAGSE KLASSIEK

Vlak voor de brug van het Pinksterweekend gemaakt werd gingen we met de klassieke vierdes twee dagen naar Trier (Duitsland, Rheinland-Pfalz). Toen we maandag na drie uur rijden eindelijk waren aangekomen, kregen we al direct onze eerste kleine rondleiding in het amfitheater en de resten van de oude Romeinse thermen (Kaiserthermen). Maar deze keer moesten we niet de hele tijd luisteren naar een gids, we mochten de verschillende Romeinse bouwwerken namelijk aan elkaar voorstellen. We logeerden die nacht in een jeugdherberg in Luxemburg-stad.
Eerst maakten we nog een avondwandeling waarbij we verdwaalden, maar uiteindelijk zijn we toch in ons bedje geraakt.
Dinsdag moesten we al veel te vroeg opstaan om met de bus terug naar Trier te gaan. Daar bezochten we snel het ene na het andere Romeins monument waaronder de Porta Nigra, de Dom en de OLVkerk.
Het leek alsof we nog maar net vertrokken waren en we zaten al op de bus terug naar Brussel. Het was een leuke uitstap.
(Eline Vrijsen, 4 LB)

LUIK

Op 11 mei trokken met de vierdejaars naar Luik. We hadden wel wat vooroordelen over de stad Luik en zijn inwoners. Bleek nu dat deze helemaal niet klopten. Het was daarom een goede beslissing van onze leerkrachten om ons te laten kennismaken met de economie en de cultuur van deze voor ons onbekende Vurige Stede. Het centrum en de omgeving van Luik mogen er best zijn. Het is een stad rijk aan cultuur en met een toekomst die veelbelovend is.
374 trappen brachten ons naar het hoogste punt van de stad. De beloning mocht er zijn want wij kregen een schitterend zicht over de oude kern van de stad.
Het bezoek aan de mijnen van Blégny bracht ons terug naar het verleden van mijnstreek rond Luik. Het werd ons duidelijk dat de mijnen een grote bron van werk en inkomsten waren voor deze streek.
Luik werd ondanks het minder goede weer een voltreffer voor de vierde modernes.
(L.Papagianneas, 4 Wet)