U bevindt zich hier: thuis > nieuws > ruusbroecinfo

Vlaanderen Brussel Europa

ruusbroecinfo

EDITIE 10 – ZESTIENDE JAARGANG – 21 FEBRUARI 2011

VAN DE REDACTIE

Tijd

Voor alles wat je dierbaar is,
voor alles wat je aandacht waard is,
voor alles wat je vreugde brengt
wensen we je tijd.

Voor mensen die niet zonder jou kunnen,
voor mensen die de school op je weg zet,
voor mensen die je toevallig ontmoet
wensen we je tijd.

Om stil te staan bij je vragen en je dromen
en die van anderen
om Godswoord te spreken
en er het hart van mensen mee te raken
wensen we je tijd.

Voor nieuwe dingen in je leven,
voor de innerlijke schat die verborgen is
in je werk, maar vooral in mensen,
voor geloof, hoop en liefde
wensen we je tijd.

Voor Gods koninkrijk dat nabij is,
voor het nieuwe dat er al is,
voor de vreugde te mogen leven
samen met elkaar, in de diepte,
wensen we je alle tijd.

LIEF EN LEED

Wij gedenken de grootmoeder van Ruben Bremer (6 EcMT).

Elke dinsdagmiddag is de kapel vrijblijvend open voor een stil moment, zowel voor leerlingen als leerkrachten.

AUDITORIUM VRIJGEGEVEN

Is de voorlopige oplevering pas voor 23 februari voorzien, vorige maandag werd een mijlpaal in de geschiedenis van ons auditorium : we mochten starten aan de eigen inrichting van het auditorium. Eerst en vooral wordt de nieuwe werkruimte van de werkman ingericht, dan komt het toneeldoek, vervolgens arriveert het meubilair.
De zaal zal voor het eerst gebruikt worden tijdens de projectdagen voor een toneelvoorstelling van het vierde jaar en voor het panelgesprek met politici ter gelegenheid van het minischolierenparlement voor onze zesdejaars.
Toch zullen vele nieuwsgierige ruusbroecers en hun ouders nog even moeten wachten om een kijkje te nemen. Tot 30 april om precies te zijn, de officiële opening met twee voorstellingen van eerstejaars samen met zesdejaars waarbij de technische en artistieke mogelijkheden van het auditorium getoond worden.

WISKUNDEMARATHON

Je kan het zo gek niet bedenken of 6 WeWi-EcWi is er voor te vinden. Dat moet klasleerkracht R. De Wever gedacht hebben toen hij met zijn snood plan op de proppen kwam om simpelweg 24 uur aan een stuk wiskundeles te geven. Hierbij hun bevindingen :

De meeste leerlingen van 6 WeWi en 6 EcWi vinden (net als ik, hun leraar wiskunde) dat de voorziene lesuren van hun favoriet vak gevoelig opgekrikt zouden mogen worden. Daarom waren ze bereid om zichzelf en ook hun leraar wiskunde een 24-uren wiskundemarathon aan te doen. Vrijdag 4 februari 2011 werd omstreeks 20.00u. (na een vermoeiende lesweek én een dubbele klassenraad) het startschot gegeven van dit alternatieve klasweekend. Het werd een onvergetelijke nacht én dag die gevuld werd met grafieken, minimum- en maximumvraagstukken, complexe getallen, kegelsneden, determinanten, … maar met af en toe een slappe lach, luid gesnurk, croque-monsieurs en tranen van opperste geluk. Tegen zaterdag 17.00u. was het voorziene programma afgewerkt en vonden we nog de energie om ons aan een partijtje tafeltennis te wagen om na het nodige opruimwerk moe maar voldaan huiswaarts te keren.

Naarmate de wiskundemarathon dichterbij kwam, beseften we allemaal waar we ooit enthousiast mee hadden ingestemd ... 24 uur lang wiskunde? Dat kan al helemaal niet op een lege maag! Na een groot bord spaghetti bij Pé Klak vond iedereen opnieuw de nodige moed. Jezelf als wiskundeleerling van een die-hard leraar één keer bewijzen in een vrolijke groep, dat is echt een leuke herinnering voor later!

De wiskundemarathon was een unieke ervaring. Het was de leerrijkste, maar ook heel gezellige, nacht uit mijn leven. Bovendien is het imaginair getal, dankzij deze 24 uur, niet langer complex.

Na een gezellig dinertje bij Pé Klak begonnen we aan onze marathon. Door een korte nacht tevoren begon de hoofdpijn jammer genoeg al snel toe te slaan, maar een korte pauze waarin ik even kon rondwandelen in de doodstille, verlaten gangen brachten wat rust in mijn hoofd en de energie stroomde naar binnen om er weer volledig in te vliegen. Al snel was het vier uur 's ochtends en begon de vermoeidheid bij de meesten zwaar door te wegen, maar we gingen door! Rond hetzelfde tijdstip was het de beurt aan mij en de twee andere leerlingen van 6 WeWi(8) om zelf les te geven over kegelsneden, een onderwerp dat de 8-uurs richting bestudeert in hun twee extra uurtjes wiskunde. Om voor de klas te staan en deze moeilijke materie proberen bij te brengen aan de anderen was een hele klus, maar we slaagden erin onze medeleerlingen de essentie bij te brengen. Meneer De Wever kon dan weer volledig opgeladen overnemen en uiteindelijk werd het hele voorziene programma binnen de tijd doorlopen en konden we allemaal zo snel als het kon ons bed inkruipen. Het was alvast een boeiende ervaring waarin we leerstof konden verwerken waarvoor we anders vier weken nodig zouden hebben!

DIKKE-TRUIENWEEK !

De werkgroep duurzaamheid, bestaande uit verschillende leerlingen en leerkrachten, opteerde dit jaar niet voor een dikke-truiendag, maar voor een volle dikke-truienweek.
Over de specifieke activiteiten verneem je zeker iets in een volgende editie. De actiepunten formuleren wij hieronder nog eens :

  • wijzen op het feit dat een ganse week de verwarming een graadje lager staat. Dat betekent een vermindering van CO2 uitstoot met 7,5% per dag.
  • leerlingen met een lunch verpakt in aluminiumfolie worden aangesproken en er wordt hen een ludieke opdracht gegeven.
  • de vuilnisbakken worden gecontroleerd op het juist sorteren. We willen nog altijd ons streefdoel van 30% minder afval behalen.

WEEKEND LEERLINGENRAAD

Met een groep van twaalf erg gemotiveerde leerlingen zijn we in het weekend van 4 en 5 februari naar Hanenbos in Beersel getrokken. Samen met mevr. Lenvain en mevr. Vanoverbeke hebben we er een spetterend weekend van gemaakt! Op vrijdag 4 februari hebben we het weekend ingeleid met een paar kennismakingsspelletjes en een eerste brainstorm. Ook na het eten zat de sfeer er dik in en hebben we om de avond af te sluiten nog een paar spelletjes gespeeld.
De volgende dag kon het echte werk beginnen. Na een grondige probleemanalyse zijn we dan in verschillende groepen gaan samen zitten om een bepaald item aan te pakken. We hebben onze oplossingen samen gelegd en zijn tot een paar zeer efficiënte oplossingen gekomen. Na het eten hebben we deze dan verder uitgewerkt en een nieuwe naam bedacht : VOICE (Veelzijdig, Ondernemend, Inspraak, Creatief, Energiek). Wanneer mevr. Thielemans in de namiddag aankwam, hebben we ook met haar veel dingen kunnen overleggen en vragen kunnen stellen.
We kijken dus vast en zeker terug op een zeer geslaagd weekend dat onze leerlingenraad zeker een nieuwe boost zal geven!

Louise Humblet (4 LB)

OUDERAVOND ROND STUDIEKEUZE & INFOBEURS VOOR ZESDEJAARS DOOR OUD-LEERLINGEN

Toen dhr. A. Tack (CLB) voor het oudercomité een uiteenzetting kwam geven over de vernieuwde structuur van het hoger onderwijs (bachelors & masters, studiepunten, leerkrediet, …) dacht iedereen : dat lijkt nu eens een onderwerp waar alle ouders iets van zouden willen of moeten horen. Prompt maakten ze er hun jaarlijkse thema-avond van. Ze kregen gelijk : op donderdagavond 17 februari zat onze bar propvol met geïnteresseerde ouders die geboeid luisterden naar de vernieuwingen die hun kinderen na de humaniora te wachten staan. Onze zesdejaars hadden die uitleg uiteraard ook al gekregen. Zij kwamen niet op donderdag-, maar op vrijdagavond naar de bar ter gelegenheid van de info-avond over hoger onderwijs met onze eigen oud-leerlingen als experts. Eerst was er een gesprek over een aantal algemene aspecten van het studentenleven (op kot of niet, overgang secundair-hoger onderwijs, monitoraat, financies, …). Een paar koffiekoeken later trokken leerlingen en studenten per studierichting naar een apart leslokaal om daar wat cursussen in te kijken en specifieke vakinformatie uit te wisselen.

APPELEN & PEREN

Op donderdag gedichtendag tweeduizend en elf
waren alle eerstejaars uitgenodigd voor een wel
héél speciale voordracht van poëzie.
Acteur Frank De Gruyter liet ons meeslepen
in zijn wonderlijke fantasiewereld.
Van vrouwelijke delen maakte hij appelen en peren.
Van ballonnen een koe, en van spreken werd hij nooit moe.
Verdriet en verliefdheid, ’t hoorde er allemaal bij,
hij somde alle sterrenbeelden op, één voor één, op een rij.
Tenslotte had hij nog een ultiem advies voor ons klaar:
‘Strooi altijd, altijd, altijd, altijd peper in je haar!’

(met dank aan Sofie Thielemans uit 1 LC & An-Sophie Van den Neucker uit 1 LE)

SCHOOLTONEEL

Vanaf donderdag 24 februari kan je op school kaarten kopen voor één van drie voorstellingen van het zesdejaarstoneel Midzomernachtsdroom.

LONDONQUIZ

Een aanrader voor al wie graag quizt : Londonquiz JVR, t.v.v. het Londonproject van 5 LaMT-MTWe.

<%>