U bevindt zich hier: thuis > nieuws > ruusbroecinfo
LIEF EN LEEDWij gedenken de grootmoeder van Ruben Bremer (6 EcMT). Elke dinsdagmiddag is de kapel vrijblijvend open voor een stil moment, zowel voor leerlingen als leerkrachten. AUDITORIUM VRIJGEGEVEN
Is de voorlopige oplevering pas voor 23 februari voorzien, vorige maandag werd een mijlpaal in de geschiedenis van ons auditorium : we mochten starten aan de eigen inrichting van het auditorium. Eerst en vooral wordt de nieuwe werkruimte van de werkman ingericht, dan komt het toneeldoek, vervolgens arriveert het meubilair. WISKUNDEMARATHONJe kan het zo gek niet bedenken of 6 WeWi-EcWi is er voor te vinden. Dat moet klasleerkracht R. De Wever gedacht hebben toen hij met zijn snood plan op de proppen kwam om simpelweg 24 uur aan een stuk wiskundeles te geven. Hierbij hun bevindingen : De meeste leerlingen van 6 WeWi en 6 EcWi vinden (net als ik, hun leraar wiskunde) dat de voorziene lesuren van hun favoriet vak gevoelig opgekrikt zouden mogen worden. Daarom waren ze bereid om zichzelf en ook hun leraar wiskunde een 24-uren wiskundemarathon aan te doen. Vrijdag 4 februari 2011 werd omstreeks 20.00u. (na een vermoeiende lesweek én een dubbele klassenraad) het startschot gegeven van dit alternatieve klasweekend. Het werd een onvergetelijke nacht én dag die gevuld werd met grafieken, minimum- en maximumvraagstukken, complexe getallen, kegelsneden, determinanten, … maar met af en toe een slappe lach, luid gesnurk, croque-monsieurs en tranen van opperste geluk. Tegen zaterdag 17.00u. was het voorziene programma afgewerkt en vonden we nog de energie om ons aan een partijtje tafeltennis te wagen om na het nodige opruimwerk moe maar voldaan huiswaarts te keren. Naarmate de wiskundemarathon dichterbij kwam, beseften we allemaal waar we ooit enthousiast mee hadden ingestemd ... 24 uur lang wiskunde? Dat kan al helemaal niet op een lege maag! Na een groot bord spaghetti bij Pé Klak vond iedereen opnieuw de nodige moed. Jezelf als wiskundeleerling van een die-hard leraar één keer bewijzen in een vrolijke groep, dat is echt een leuke herinnering voor later! De wiskundemarathon was een unieke ervaring. Het was de leerrijkste, maar ook heel gezellige, nacht uit mijn leven. Bovendien is het imaginair getal, dankzij deze 24 uur, niet langer complex. Na een gezellig dinertje bij Pé Klak begonnen we aan onze marathon. Door een korte nacht tevoren begon de hoofdpijn jammer genoeg al snel toe te slaan, maar een korte pauze waarin ik even kon rondwandelen in de doodstille, verlaten gangen brachten wat rust in mijn hoofd en de energie stroomde naar binnen om er weer volledig in te vliegen. Al snel was het vier uur 's ochtends en begon de vermoeidheid bij de meesten zwaar door te wegen, maar we gingen door! Rond hetzelfde tijdstip was het de beurt aan mij en de twee andere leerlingen van 6 WeWi(8) om zelf les te geven over kegelsneden, een onderwerp dat de 8-uurs richting bestudeert in hun twee extra uurtjes wiskunde. Om voor de klas te staan en deze moeilijke materie proberen bij te brengen aan de anderen was een hele klus, maar we slaagden erin onze medeleerlingen de essentie bij te brengen. Meneer De Wever kon dan weer volledig opgeladen overnemen en uiteindelijk werd het hele voorziene programma binnen de tijd doorlopen en konden we allemaal zo snel als het kon ons bed inkruipen. Het was alvast een boeiende ervaring waarin we leerstof konden verwerken waarvoor we anders vier weken nodig zouden hebben! DIKKE-TRUIENWEEK !
De werkgroep duurzaamheid, bestaande uit verschillende leerlingen en leerkrachten, opteerde dit jaar niet voor een dikke-truiendag, maar voor een volle dikke-truienweek.
WEEKEND LEERLINGENRAAD
Met een groep van twaalf erg gemotiveerde leerlingen zijn we in het weekend van 4 en 5 februari naar Hanenbos in Beersel getrokken. Samen met mevr. Lenvain en mevr. Vanoverbeke hebben we er een spetterend weekend van gemaakt! Op vrijdag 4 februari hebben we het weekend ingeleid met een paar kennismakingsspelletjes en een eerste brainstorm. Ook na het eten zat de sfeer er dik in en hebben we om de avond af te sluiten nog een paar spelletjes gespeeld. Louise Humblet (4 LB) OUDERAVOND ROND STUDIEKEUZE & INFOBEURS VOOR ZESDEJAARS DOOR OUD-LEERLINGENToen dhr. A. Tack (CLB) voor het oudercomité een uiteenzetting kwam geven over de vernieuwde structuur van het hoger onderwijs (bachelors & masters, studiepunten, leerkrediet, …) dacht iedereen : dat lijkt nu eens een onderwerp waar alle ouders iets van zouden willen of moeten horen. Prompt maakten ze er hun jaarlijkse thema-avond van. Ze kregen gelijk : op donderdagavond 17 februari zat onze bar propvol met geïnteresseerde ouders die geboeid luisterden naar de vernieuwingen die hun kinderen na de humaniora te wachten staan. Onze zesdejaars hadden die uitleg uiteraard ook al gekregen. Zij kwamen niet op donderdag-, maar op vrijdagavond naar de bar ter gelegenheid van de info-avond over hoger onderwijs met onze eigen oud-leerlingen als experts. Eerst was er een gesprek over een aantal algemene aspecten van het studentenleven (op kot of niet, overgang secundair-hoger onderwijs, monitoraat, financies, …). Een paar koffiekoeken later trokken leerlingen en studenten per studierichting naar een apart leslokaal om daar wat cursussen in te kijken en specifieke vakinformatie uit te wisselen. APPELEN & PEREN
(met dank aan Sofie Thielemans uit 1 LC & An-Sophie Van den Neucker uit 1 LE) SCHOOLTONEELVanaf donderdag 24 februari kan je op school kaarten kopen voor één van drie voorstellingen van het zesdejaarstoneel Midzomernachtsdroom. LONDONQUIZEen aanrader voor al wie graag quizt : Londonquiz JVR, t.v.v. het Londonproject van 5 LaMT-MTWe. <%>%> |