U bevindt zich hier: thuis > nieuws > ruusbroecinfo

Vlaanderen Brussel Europa

ruusbroecinfo

EDITIE 11 – ZESTIENDE JAARGANG – 21 MAART 2011

VAN DE REDACTIE

Je moet dit eens proberen:
op een dag in de week
sla je een maaltijd over.
Je eet dus niets,
je moet dus ook geen eten klaarmaken -
en de tijd die daardoor vrijkomt
besteed je aan iets
waarvan je al jaren zegt dat het belangrijk is
maar waarvoor je gewoon geen tijd had
of maakte:
de lang beloofde brief,
het steeds maar uitgestelde bezoekje,
een half uurtje stilte en gebed, …
Gegarandeerd,
je dag wordt anders.
De kringloop van eten en hebben,
en de vrees van nooit genoeg
wordt plots doorbroken,
er is ineens een zee van tijd
voor wat echt belangrijk is.
Je voelt je herleven.
En als na enkele uren
je maag begint te rommelen,
dan mag je je verbonden voelen
met hen die deze dag ook niet gegeten hebben,
maar daar niet voor konden kiezen. Je moet het echt eens proberen.

Carlos Desoete

LIEF EN LEED

Wij gedenken de moeder van dhr. Wastiels (graadcoördinator en leerkracht Frans) en de schoonvader van mevr. Naeten (onderhoudspersoneel).
Elke dinsdagmiddag is de kapel vrijblijvend open voor een stil moment, zowel voor leerlingen als leerkrachten.

TONEEL

De leerlingen van het zesde jaar nodigen jullie, ouders, grootouders, broers en zussen, vrienden en kennissen, uit op hun voorstelling van Midzomernachtsdroom. In een hedendaagse bewerking zullen 45 laatstejaars het beste van zichzelf geven.
We hopen op jullie hartverwarmende steun en aanwezigheid om er een onvergetelijke avond van te maken. Twijfel dus niet en kom naar het CC van Strombeek – Bever op donderdag 24, vrijdag 25 of zaterdag 26 maart om 20.00 uur.
Tickets (5 euro) zijn nog steeds te koop bij de spelers, tijdens de kleine speeltijden op school, via directiesecretariaat@ruusbroec.be, telefonisch (02/ 268.10.36) of op de avond zelf in het CC.

 

 

 

COMENIUS

De busreis van Brussel naar Freudenstadt met Nederlandse en Vlaamse studenten zorgde al voor een aardig gezelschap over de grenzen heen. Eens ook de Duitse en Franse leerlingen de groep kwamen vervoegen, was het overduidelijk dat 3 LA niet te veel Nederlands zou spreken tijdens de uitwisseling van het Europaproject. Bij het vertrek serveerde dhr. Wastiels ons heerlijke koffiekoeken in de bar van ons college als oppepper voor een leerrijke Comenius-week!
Marcel Cars reed ons via Luxemburg naar het Zwarte Woud, waar we tijdens de rustpauzes onderweg vergezeld bleven van een heerlijk zonnetje. Dit was onverwacht en zorgde steevast voor een vakantiegevoel!
In Freudenstadt aangekomen, gaat het in een hels tempo met een duik in het mooie zwembad met sauna- en buitengedeelte. In de gezellige jeugdherberg krijgen we een smakelijke schnitzel en daarna ontdekken we de foyer van het Kepler-gymnasium, waar we via games ook onze Comenius-vrienden leren kennen. De locatie is ideaal voor dit project : zwembad, jeugdherberg en school zijn op wandelafstand. In Duitsland bezoeken we het fantastisch Mercedes-museum, moderne architectuur en bolides in allerlei vormen tonen naast de luxe van dit automerk ook een blik op de geschiedenis.
In Freudenstadt bewonderen we in een knusse bioscoopzaal elkaars filmpjes, het opgelegde huiswerk. Zeker ook onze leerlingen hebben mooie staaltjes kunnen tonen. Een Oscar voor alle acteurs en regisseurs!
Op woensdag verlaten we Duitsland om een dag in Straatsburg te vertoeven. Het Europees parlement kent geen geheimen meer voor ons en de stadswandeling langs de kathedraal met het astronomisch uurwerk in renaissancestijl is aangenaam. Daarna gaan we met de TGV naar Parijs. Het wordt een gezellige rit, met onze klas samen in een klein compartiment met veel te grote valiezen. Even samen in het vertrouwde groepje doet deugd en de adjunct geniet mee van deze heerlijke klas!
Parijs toont zich als lichtstad wanneer we ’s avonds aankomen. De maaltijd slaan we maar snel over en we installeren ons knus in de mooie jeugdherberg in de rue François 1er, vlakbij de Champs Elysées. Van Parijs onthouden we de kilometers te voet (inclusief ommetjes met zware bagage), het Louvre, l’Institut de l’Alma, het Europees huis, de metro (en het onophoudelijk tellen van de leerlingen door dhr. Das en mevr. Thielemans), de bateaux mouches, le Vélo taxi pour deux filles, le Centre Pompidou en een hele week stralend lenteweer !
De sfeer was heel goed, de contacten spontaan en hartelijk en de Belgen blinken uit met hun talenkennis. Het was voor iedereen een cadeau om deze week samen te kunnen beleven. Tijdens het schoolfeest zal een tentoonstelling opgebouwd worden om de hele school even te laten meegenieten.

MAROKKOREIS 5-6 HW

Geniet van de mooie getuigenis van een van de deelnemers :

we zijn nu alweer enkele dagen thuis en zelfs school is weer begonnen. Maar nog steeds vertel ik graag en met veel enthousiasme over Marokko en het kinderdorp. Ik was echt erg onder de indruk van de hele reis en ze heeft enkel goede indrukken op mij achtergelaten. Het was een ervaring om never, nooit te vergeten. Ik wou dat iedereen mocht meemaken, wat ik op mijn leeftijd in Marokko heb mogen meemaken.
Ik heb het er zo naar mijn zin gehad. Ik heb onze klassen op een heel andere manier leren kennen. En ik heb echt een andere cultuur leren kennen op een manier dat niet veel mensen dat doen. Door mijn eigen ogen, maar ook door de ogen van de kinderen in het kinderdorp. Ik mis het SOS-dorp ontzettend. De kinderen, en vooral Ali mijn pennenvriend, hebben een plaats in mijn hart veroverd. Hoe cliché het ook mag klinken, toch is het zo.
Ik kijk er ontzettend naar uit om weer een nieuwe brief te schrijven en ook om er één te ontvangen. Het is echt bizar hoe snel je weer went aan je eigen omgeving, maar Marokko zit bij mij nog steeds vers in het hoofd. De tijd is er voorbij gevlogen, vooral in het kinderdorp. Eerst wist ik echt niet wat te doen toen ik weer thuis was. Natuurlijk heb ik iedereen die het horen wou alles verteld en foto's laten zien. Het is super om te zien dat mensen echt de blog hebben gevolgd en soms zelfs onder de indruk zijn van mijn verhalen. Ik zal nog heel lang en veel vertellen over deze reis, want het was één van de mooiste en meest waardevolle die ik ooit heb mogen doen.Vergeten zal ik het nooit, erover vertellen zal ik veel en nagenieten het meest van al! Marokko, een ervaring om U tegen te zeggen;)

Willen jullie meer weten over deze reis, bezoek dan de humane site http://www.geloofinhumane.webs.com !

PAASEXAMENS EERSTE EN TWEEDE GRAAD

Wij staan alweer heel dicht bij de Paasexamens in de eerste en de tweede graad. Tijd dus om te plannen, herhaling te voorzien, de notities op punt te stellen, thuis een fijne studiesfeer te creëren en alle frisse lentemoed in te zetten om deze korte maar moeilijke periode op een geslaagde manier door te komen. Op de schoolsite vinden jullie de examenregeling. Veel succes!

PROJECTDAGEN EERSTE EN TWEEDE GRAAD

De week voor de krokusvakantie is traditiegetrouw projecttijd op ons college. Voor de eerste graad was een waaier aan activiteiten voorzien die stuk voor stuk in het teken stonden van Zuid-Amerika en Chili in het bijzonder. Via allerlei workshops zoals het maken van huacos (kleibeeldjes) en arpilleras (Chileense versierde wandtapijtjes), het vervaardigen van typische Zuid-Amerikaanse juwelen, verschillende kookactiviteiten waarbij empanadas, tortillas, guacamole en zoveel meer gemaakt werd, percussiesessies (Murga), capoeira, inleefspelen als wereldstoelenspel en het fairtradespel, getuigenissen, films en documentaires werd de Zuid-Amerikaanse wereld voor twee dagen naar het college verplaatst. Bovendien stapten onze leerlingen een gesponsorde voettocht van 10 km. De opbrengst hiervan gaat naar vier sociale projecten, allen met een link naar Zuid-Amerika.
De derdejaars streden op drie fronten. 3 EcA2-HW werkte samen met het Collège du Sacré Coeur uit Jette. Dit project over de schoolgrenzen heen leidde tot een mozaïek. De leerlingen van 3 Gr-Wet en 3 LB2 trokken naar Brussel voor het Lethas-project . Tot slot werkten 3 LB2, 3 EcA1 en 3 EcB vooral rond het thema gezondheid (thema’s: drugspreventie, gezond ontbijt, seksualiteit…) Zij kregen ook als eersten de primeur om het toneelstuk Uitgeprocedeerd mee te maken in ons nieuwe auditorium.
Een groot deel van de leerlingen van het vierde jaar zette zich voor 100% in voor hun mini - sociale stage. Het werken met kleuters en het ineenboksen van een heuse carnavalstoet was voor velen een verrijkende ervaring. De leerlingen van 4 LB bleven op school en kregen meer inzicht in het leven van de gehandicapte. Onder de kundige leiding van hun klassenleerkracht staken zij een superleuke namiddagactiviteit in mekaar voor de derdejaars.
Onze vierdejaars Anneleen, Nona, Céline, Catherine en Nurya maakten als redactieploeg een schitterende reportage van deze projectdagen. Proficiat!

JONGEREN KEREN HET KLIMAAT

Tijdens de Wereldwaterdag gaan we de uitdaging aan om enkel kraantjeswater te drinken om op die manier het drankverpakkingsafval op school te verminderen. Nu dinsdag 22 maart gaan we de uitdaging aan om ten minste één dag lang op school alleen nog gezond kraantjeswater te drinken. Zo kunnen we als school weer een steentje bijdragen tot het verkleinen van de afvalberg.
De werkgroep van jongeren keren het klimaat gaan onder de middag in de refters langskomen met waterkruiken om de herbruikbare drinkbekers of drinkbussen van de leerlingen te vullen met kraantjeswater. Noteer alvast ook 2 mei, de laatste actiedag van onze werkgroep in jullie agenda.

WERELD AAN JE VOETEN

is een project van 5 WeWi en EcWi en bestaat uit vier deelprojecten, die de leerlingen kunnen helpen bewust hun studiekeuze te maken. Eén deelproject kan voor de jongeren een oogopener zijn naar de groeiende globalisering aan de hand van een seminarie gegeven door Karel Uyttendaele. Een ander wil hen in contact brengen met enthousiaste mannen en vrouwen uit het bedrijfsleven die gekozen hebben voor wetenschap en technologie of ondernemen door middel van een bedrijfsbezoek. Het derde en vierde luik laat hen via een webquest ervaringen opdoen en helpt hen analyseren welke competenties ze nodig hebben waardoor ze een betere kijk krijgen op hun studiekeuze.
De presentatie van hun webquest zit er net op. De leerlingen werden hiervoor onderverdeeld in drie groepjes van vijf. Twee groepen kregen de opdracht om de directie van de school te overtuigen om in de snelle toekomst zonnepanelen te plaatsen. Dit omvat dan ook onderzoek naar de werking van deze zonnepanelen, de voor- en de nadelen ervan, de kostprijs en de bijkomende subsidies. Enkele onder hen zijn hiervoor zelfs tot een labo in Hasselt getrokken om er zelf een zonnecel te produceren. Twee leerlingen hebben ook gebruik gemaakt van Batibouw en kwamen terug met enkele reële offertes. De derde groep is opzoekingswerk gaan verrichten rond windenergie. Hiervoor hebben ze zelfs een eigen prototype ontworpen dat iedereen tijdens het schoolfeest zal mogen komen bewonderen.
We kunnen dus ook dit jaar concluderen dat dit een zeer waardevol project is en ook in de toekomst voor herhaling vatbaar is.

FIETSERS

Vandaag begint de lente en dat is voor nog meer leerlingen het signaal om met de fiets naar school te komen. We kunnen het alleen maar aanraden! Toch willen we aandringen om zeer goed de wegcode te volgen en specifiek als er wegenwerken zijn onderweg. In de Strombeeklinde zal binnen enkele maanden een mooi fietspad aangelegd zijn en de voorbereidende werken zijn al een tijdje bezig. Vandaag werd voor het eerst een gedeelte van de straat afgesloten. Het is belangrijk om de omleiding zoals aangegeven met de signalisatie van de politie goed te volgen.