U bevindt zich hier: thuis > nieuws > ruusbroecinfo

Vlaanderen Brussel Europa

ruusbroecinfo

Jan-van-Ruusbroeckollege - Brussel

 

EDITIE 14 – NEGENTIENDE JAARGANG – 26 MEI 2014

VAN DE REDACTIE

KIEZEN

Nog nooit was de mens zo vrij
als we zijn vandaag.
Ongekende mogelijkheden
om je toekomst te kiezen,
je vrienden te kiezen,
je onderwijs te kiezen,
je leven te kiezen.
En toch voelen we ons machteloos,
klein & onbetekenend.
En het is toch zeker de ander
die eerst moet veranderen.
Als we onze vrijheid echt willen
moeten we durven kiezen;
durven zorgen voor de ander & onszelf,
durven zorgen voor een betere wereld.

 

 

LIEF EN LEED OP HET COLLEGE

Veel vreugde bij dhr. Van Lier (leerkracht fysica en wiskunde). Hij werd vader van een zoontje. Grote zus Merel krijgt er met Pieter-Jan een speelkameraadje bij. Van harte proficiat!

Wij gedenken de moeder van dhr. Stevens (oud-leerkracht Nederlands en Engels) en de overgrootvader van Karl Vanden Bossche (1 MB). Wij betuigen de families onze steun.

De kapel is elke maandagmiddag vrijblijvend open voor een stil moment, zowel voor leerlingen als leerkrachten.

 

 

SCHOOLFEEST

Op 10 en 11 mei vond ons jaarlijks schoolfeest plaats. We schotelden een mix van cultuur en gastronomie, sport en ontspanning voor. Zo gingen heel wat atleten de uitdaging aan deel te nemen aan de recreatieve triatlon. Het ontbreken van de zon belette niet dat zij zeer mooie prestaties neerzetten. Proficiat aan alle deelnemers!
Ook een dikke pluim aan de acteurs die deelnamen aan het toneelproject Grieks en de improvisatieworkshop, en aan de musici, die het beste van zichzelf gaven tijdens het aperitiefconcert. Het publiek genoot met volle teugen.
Ook de talrijke restaurantgasten genoten van de culinaire hoogstandjes van de leden van het oudercomité, die zorgden voor een perfecte bediening in het schoolrestaurant. We willen graag iedereen die op één of andere manier zijn steentje bijgedragen heeft aan het welslagen van dit evenement oprecht bedanken!

Een reactie van twee enthousiaste leerlingen:

Tijdens het schoolfeest van 10 en 11 mei wisten we niet wat eerst te doen! Verschillende vaklokalen openden hun deuren en er werden allerlei activiteiten georganiseerd. De toneelstukjes van 1 Latijn waren een plezier om naar te kijken. De improvisatieworkshop die door de leerkrachten Nederlands van de eerste graad gegeven werd, bood aan elke deelnemer de gelegenheid om op het podium te schitteren als een ster. Ik vond het echt leuk om te zien hoe leerlingen, leerkrachten, ouders en toekomstige leerlingen zo konden genieten van Ruusbroec!

Rayan Benaïsa - 1 LA

Op een dag vroeg mevr. Termote (leerkracht Nederlands) of er vrijwilligers waren om mensen rond te leiden op de opendeurdagen. Ik stak mijn vinger meteen op. Het leek mij leuk en ik wou de school helpen. Ik hoop dat de gezinnen die ik heb rondgeleid het ook leuk vonden. Hopelijk kunnen we in het tweede jaar nog rondleiden. Het was tof!

Rayan Ben Driss - 1 LD

SPORTDAG EERSTE JAAR

Onze 159 eerstejaars en hun begeleiders trokken op maandag 12 mei naar het domein De Nekker in Mechelen. De weergoden waren onze eerstejaars minder gunstig gezind. Dit kon de pret echter niet bederven. Vol enthousiasme maakten de leerlingen kennis met verschillende sporten. Elke klas had een eigen programma, zo was deze dag, naast een intensieve sportdag, ook een echte klasactiviteit.

Wij vonden de sportdag top! Vooral baseball was superleuk. We hebben veel gelachen, elkaar kunnen uitdagen en samen plezier gehad.

Alexandre, Cédric, Liam, Lorik, Nick en Vincent uit 1 MA

Wij vonden alle activiteiten tof. Het allerleukste was teambilding. Er waren twee groepen: team modder en team pelikaantjes. Samenwerken als klas of groep maakte het spannend en leuk.

Esther, Helena, Joaquin, Lisan, Nathan en Rani uit 1 MA

KLASSIEKE DAG

VELZEKE (1 Latijn)

Toen we aankwamen bij het archeologisch museum dacht ik eerst dat we in een plantentuin stonden en de mensen die er werkten leken wel bezienswaardigheden.
Het was tof dat de helft van de rondleiding, die we in de voormiddag kregen, buiten gebeurde, dan hoefden we niet heel de tijd stil te zitten en mochten we praten.
De plek waar we ‘s middags aten, was erg leuk. Het was een soort mengeling van een café, disco en winkel. De cafébaas lokte ook heel wat mensen op de dansvloer met een grappig dansje, dat steeds sneller ging.
We sloten de dag af met het verkleden van de hele klas in Romeinen en Galliërs.

Tessa Goosens – 1 LA

XANTEN (2 GrLa en 2 Latijn)

Het archeologisch park Xanten was zeer interessant. Ik ben dingen te weten gekomen die ik daarvoor nog niet wist. Ik vond het ook leuk dat we zelf opdrachten mochten doen. Ik zou het zeker nog een keer willen doen.

Ella Van Loo – 2 LC

TONGEREN (3 Latijn)

Tijdens onze cultuurdag heb ik ontdekt dat Tongeren een zeer mooie, bruisende stad is. Het prachtige Begijnhof, de Basiliek en de Markt waren zeer interessant. Het was leuk om aan de hand van een vragenlijst zelfstandig de stad te verkennen. Op deze manier let je veel meer op details, die je in groep niet zou zien. De vriendelijke inwoners aarzelden niet om ons een handje te helpen. Na deze warme dag werden we getrakteerd op een lekker ijsje.

Louise Goossens - 3 LB1

CULTUURDAG

BRUSSEL (1 moderne)

Ik vond het metrospel heel leuk. We leerden Brussel vanbinnen, maar ook vanbuiten kennen. Het was echt een leuke ervaring. Het bezoek aan het ABC-huis in de namiddag was echt super. We werden verdeeld in groepen onder begeleiding van een gids. Na een kennismakingsronde moesten we een figuur scheuren met onze ogen dicht. Dit was best moeilijk. Daarna heb ik egeltjes in hout gemaakt.

Luna Huijsegoms – 1 MB

MUSEUM KAZERNE DOSSIN (2 MB-MC)

Tijdens de cultuurdag van 20 mei werden de leerlingen van 2 MB en 2 MC samen met hun begeleidende leerkrachten ondergedompeld in een donker stukje uit de geschiedenis van België. Ook mevr. Thielemans tekende present en heeft de cultuurdag samen met een klas beleefd. Kazerne Dossin is een voormalige Belgische legerkazerne in Mechelen. De kazerne werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetter gebruikt als doorgangskamp om joden en zigeuners uit België te transporteren naar Auschwitz.
Een gids loodste onze leerlingen door de drie themazalen van het museum: massa, angst en dood. Het werd een beklijvende rondleiding die nog lang zal nazinderen bij onze leerlingen, leerkrachten en onze directeur. Toen de begeleidende leerkrachten na de rondleiding door de gidsen werden aangesproken over de voortreffelijke houding van onze leerlingen in het museum, was dat de kers op de taart van een geslaagde cultuurdag!

FLANDERS' FIELDS (vijfde jaar)

Op 19 en 20 mei organiseerde de school voor alle vijfdejaars een vakoverschrijdend project rond de Eerste Wereldoorlog. Het project bestaat uit twee delen. Op maandag 19 mei volgden de leerlingen in groepjes van maximaal vijftien een halve dag verschillende vakken die de oorlog elk vanuit een andere invalshoek benaderen (Duits, Nederlands, Engels, geschiedenis, godsdienst, wetenschappen). Op dinsdag 20 mei gingen de leerlingen een dag op uitstap naar Ieper.

Al vroeg in de ochtend, nog voordat de schooldeuren open waren, stonden de vijfdejaars klaar om met de bus richting Ieper te vertrekken.
Na een lange busrit kwamen we aan in het stadje, waar in het begin van de twintigste eeuw vier jaar lang hevig gestreden werd. Sommige leerlingen kozen voor een korte fietsroute gekoppeld aan een bezoek aan Poperinge. Andere leerlingen kozen voor een langere fietsroute (ongeveer 40 km) met tussenstops op plaatsen als Hill 60, Hill 62, het Passchendaele museum, …

Op Hill 60 werden we geconfronteerd met de restanten van de kraters, veroorzaakt door de tweede slag om Ieper. Bij de volgende stop (Hill 62) konden we in echte loopgraven rondlopen. Onze fietstocht volgde de evolutie van de Eerste Wereldoorlog. Hoe dichter bij het eindpunt, hoe meer we met de gevolgen van de oorlog werden geconfronteerd. We kwamen langs verschillende begraafplaatsen zoals Tyne Cot en Langemark en sloten de dag af bij de indrukwekkende Menenpoort waar nog elke avond de Last Post wordt gespeeld.

Het was een geslaagde dag, die velen van de vijfdejaars heeft doen stilstaan bij choquerende feiten. En na al dat fietsen, werd het plots veel stiller in de bus dan ooit tevoren.