U bevindt zich hier: thuis > nieuws > ruusbroecinfo

Vlaanderen Brussel Europa

ruusbroecinfo

Jan-van-Ruusbroeckollege - Brussel

 

EDITIE 4 – EENENTWINTIGSTE JAARGANG – 25 NOVEMBER 2015

VAN DE REDACTIE

Geachte ouders, beste leerlingen en collega’s,

We blijven de veiligheidsmaatregelen van de overheid strikt opvolgen en ten gevolge daarvan bleef het college gesloten op maandag 23 en dinsdag 24 november 2015. Vanaf woensdag beginnen de lessen opnieuw. Iedereen zal de voorbije week al gemerkt hebben dat de zwarte poort aan de schuine helling gesloten wordt zodra de schooldag begonnen is. Onze glazen voordeur krijgt een deurbel met parlofoon en video-opname. Met deze maatregelen kunnen we de school afsluiten. Het zal even een aanpassing vragen van leerlingen, interne medewerkers en bezoekers, maar het zorgt bij velen voor een groter veiligheidsgevoel.
De leerlingen die mondelinge examens hebben, zullen vanaf volgende week hun fiets of brommer tussen de twee poorten moeten stallen en met een degelijk eigen slot vastleggen. De binnenpoort blijft gesloten tot 10.10u., nadien staat er een studiemeester tot 12.05u. Via de poort aan de straatkant gaan leerlingen van de derde graad dan naar de hoofdingang. Het is belangrijk dat de leerlingen steeds de poort aan de straatkant sluiten, om de fietsen toch af te schermen.

We wensen vooral onze jongeren alle succes tijdens de komende examenreeks, rust bij het studeren  en de nodige concentratie bij het afleggen van de examens.

 

 

LIEF EN LEED

Afscheid nemen is met zachte vingers, wat voorbij is, dichtdoen en verpakken in de goede gedachten ter herinnering (Ward Bruyninckx)

Wij gedenken de grootmoeder van Antoine De Bruyne (1 LA) en van Kim Pauwels (4 EcA), de grootvader van Liese Vlieghe (4 Wet1) en de overgrootmoeder van Denzel Vandendooren (4 EcA). We melden eveneens het overlijden van dhr. Joeri Vrijdag. Hij vergezelde verschillende jaren de monitorengroep van de ski- en snowboardstage te Wagrain.

De ooievaar kwam langs

Mevr. Guglielmino (leerkracht gedragswetenschappen en projecten) is de trotse mama geworden van een dochtertje, Ella. Wij wensen haar en haar echtgenoot van harte proficiat! Sebastian is nu de grote broer van het gezin.
Mevr. Gilis (leerkracht Frans) werd voor de elfde keer grootmoeder van Isa en bij dhr. Laporte (oud-leerkracht) is een derde kleinkindje geboren.

 

BESTUURLIJKE SCHAALVERGROTING

In het onderwijs is sinds enige tijd een beweging naar bestuurlijke optimalisatie en schaalvergroting aan de gang. Decretaal is vastgelegd dat schoolbesturen die aan bepaalde kenmerken voldoen, extra middelen zullen krijgen van de overheid. Bestuurlijke schaalgrootte is zo’n kenmerk. Deze intentie wordt tevens verwoord in het regeerakkoord 2014-2019 en de beleidsnota van de minister van onderwijs. Ook binnen het  katholiek onderwijs wordt deze evolutie voorbereid, zowel op het niveau van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen als op dat van het bisdom.
Vanuit deze context, maar ook vanuit de overtuiging dat we onze eigen bestuurskracht nog kunnen versterken door de krachten te bundelen, fuseren de vzw Jan-van-Ruusbroeckollege en de vzw Sint-Jan Berchmanscollege op 1 januari 2016. De naam van de nieuwe vzw is Ignatius Scholen Brussel. Deze fusie tussen de twee Brusselse Jezuïetencolleges situeert zich uitsluitend op het bestuurlijke niveau en niet op het niveau van de scholen zelf. In deze bestuurlijke fusie behoudt elk college zijn naam, zijn autonomie en zijn eigen karakter.  Alle bestaande participatieorganen per college blijven bestaan.
Ook al zal de impact van deze fusie in het dagelijkse collegeleven minimaal zijn, toch stonden we erop iedereen van deze stap op de hoogte te brengen.

 

EXAMENTIPS

Binnenkort beginnen de examens. Zorg ervoor dat je goed voorbereid aan je examenreeks kan beginnen. Houd rekening met de volgende vraagjes:

  • Zijn mijn notities duidelijk, volledig en overzichtelijk ?

  • Wat moet ik kennen/kunnen ?

  • Heb ik iets niet begrepen ? Dan is het nu tijd om uitleg te vragen aan mijn vakleerkracht of aan een medeleerling.

  • Heb ik voldoende oefeningen gemaakt ? Waar vind ik extra oefeningen ?

  • Heb ik mijn toetsen nagekeken/verbeterd ?

Deze tips helpen je tijdens de examenperiode :

  • Begin de dag met een evenwichtig ontbijt. Sla geen maaltijden over.

  • Ga meteen aan het werk: laat alle hobbyspullen maar in de kast en zorg ervoor dat je bureau netjes is opgeruimd. Gebruik de vrije leernamiddag goed: wacht niet tot 17.00u. om te beginnen.

  • Leer nooit langer dan één uur aan een stuk. Neem tijd voor ontspanning: fietsen, wandelen, even naar buiten,… is beter dan lezen, computerspelletjes en tv (omdat ook hiervoor je hersenen hard moeten werken).

  • Slaap voldoende: blokken tot diep in de nacht doet meer kwaad dan goed.

  • Praat niet altijd over het examen. Een gezellige babbel ontspant en kikkert meer op. 

Tips bij het afleggen van je examen :

  • Lees het volledige examen voor je begint te antwoorden.

  • Bewerk de vragen. Duid instructiewoorden en kernbegrippen aan.

  • Begin met makkelijke vragen, beantwoord daarna de moeilijke.

  • Houd de tijd in het oog.

  • Als je in paniek raakt, bedenk dan dat werken (schrijven) helpt tegen de zenuwen. Schrijf op je kladblad wat je weet of ga naar een volgende vraag.

  • Lees alles nog eens na: niet alleen je antwoorden, maar zeker ook de vragen.

Veel succes !

 

DE HOGE RIELEN IN HET EERSTE JAAR

De dag dat we naar de Hoge Rielen vertrokken, begon met een aantal uren les, maar daarna moesten we onze reistas meenemen. Dan stapten we de bus op. We kwamen aan bij ons paviljoen: het was paviljoen nr. 2, genaamd de Helix. Ons paviljoen was een bunker, althans zo zag het eruit. (Jasper Van Loo - 1 MA)

Het was fantastisch op de Hoge Rielen: de moni’s waren echt super. Ze speelden met ons en we deden vooral leuke dingen samen. Het eten was er trouwens ook superlekker! Ik voelde me meteen thuis daar. In de kamer was het leuk met de jongens.
We hebben ook een viering gehouden, ik moest toen denken aan Tibo, want hij was gevallen met de fiets. Het was echt spijtig dat hij er niet bij was. (Quentin Dendievel – 1 MA)

Daarna hebben we het Eén-tegen-allen-spel gespeeld. Dat vond ik persoonlijk het leukste spel. De opdracht van het spel was om alle opdrachten die de monitoren hadden opgeschreven te volbrengen. Als we het haalden, mochten we een icebucketchallenge doen bij de monitoren. (Mowgli Van Lent – 1 MA)

Voor het avondeten kregen we worst met appelmoes en boterhammen. Natuurlijk mogen we de heerlijke soep die Linda en Jan, onze koks, hadden gemaakt, niet vergeten. Ik vond het echt heerlijk. Daarna hadden we een lange, maar leuke muziekquiz. Dat was echt lachen. We moesten dan zingen, dansen en liedjes raden. Na de muziekquiz hebben we nog een enge boswandeling gemaakt. Dat vond ik een van de leukste dingen die we gedaan hebben, vooral omdat de wandeling ’s avonds was en de monitoren ons lieten schrikken. (Gunnar Van Campenhout – 1 MA)

Daarna hebben we kennismakingsspelletjes gespeeld met onze monitoren. Onze monitoren waren heel leuk. Ze heten Ivo, Elise, Guillaume en Margaux. Na al die leuke spelletjes gingen we eten. (Hazel Mac  Lafferty – 1 MA)

Woensdag toen we aankwamen bij het paviljoen, was het enorm hard aan het regenen. Daardoor moesten we zo snel mogelijk een valies naar keuze pakken en ermee naar binnen lopen. Toen  we binnenkwamen, zeiden de leraren welke kamer we hadden. Onze kamer was heel ruim. We pakten onze koffers uit en maakten ons bed op. (Dion Van Gyzeghem- 1 MA)

Het was half acht. We moesten meteen warme kleren en schoenen aantrekken. We gingen naar buiten, iedereen dacht dat we gingen lopen. Gelukkig was dat niet zo. We deden ochtendgymnastiek: heel leuk, maar het was wel koud. (Jill Verborgh – 1 MA)

 

DE HOGE RIELEN IN HET DERDE JAAR

Niet in alle vroegte, maar wel op schema, komen de bussen de modderige parking opgereden. De leerlingen springen enthousiast uit de bus en in hun kielzog wandelen de klassenleerkrachten en co-klassenleerkrachten gemotiveerd een leuke tweedaagse tegemoet.
De ene sessie volgt op de andere, tot het tijd wordt om de maagjes te vullen. Tijdens het middagmaal worden de ervaringen uitgewisseld met de andere klassen. Na het eten wordt er verder gewerkt aan het versterken van de klassfeer en het samenwerken in groep. De sportactiviteiten in de sporthal is een welkome afwisseling.
De laatste sessie van donderdag is voorbehouden voor het één-tegen-allen-spel. Alle derdejaars moeten dan in groepjes en soms gezamenlijk opdrachten uitvoeren om een beloning te kunnen krijgen.
Vrijdagvoormiddag is er tijd voor bezinning en evaluatie. Na het laatste middagmaal in Lichtaart slenteren de leerlingen moe maar voldaan terug naar de bussen die hen naar een weekend vol met herinneringen voeren.

 

AANMELDINGS- EN INSCHRIJVINGSPROCEDURE op het Jan-van-Ruusbroeckollege voor het schooljaar 2016-2017 - eerste leerjaar A

Broers en zussen van onze huidige leerlingen kunnen zich rechtstreeks inschrijven na de kerstvakantie (t.e.m. 15 januari). Alle andere toekomstige leerlingen volgen de procedure hieronder.
Ken je een vijfde of zesde-klasser ? Geef dan zijn/haar adres op bij het onthaal van de school, zodat mevr. Delgouffe kan controleren of we het adres hebben om een infobrochure op te sturen.

Hieronder de grote lijnen van de procedure:

Broers/zussen en kinderen van personeel  - 4/01/2016 t.e.m. 15/01/2016 – rechtstreeks inschrijven in JvR.

Andere leerlingen:

  • Aanmelden via het web – 04/01/2015 tot 29/01/2016

  • Controlegesprek op de school van uw eerste keuze – 01/02/2016 tot 19/02/2016

  • Tijdsregistratie via het web – woensdag 24/02/2016 om 13.00u.

  • Uw kind inschrijven of een bewijs van niet gerealiseerde inschrijving halen op school – 03/03/2016 tot 24/03/2016

  • Vrije inschrijvingen – 26/05/2016 tot 31/08/2016

 

OUDERCOMITE

Op donderdag 19 november kwam het oudercomité samen. Volgende items kwamen aan bod :

  • De school gaf duiding over de meerdaagse activiteiten bij het begin van elke graad. Hierbij ligt de nadruk steeds op groepsvorming en persoonlijke ontwikkeling. De klassenleerkrachten spelen een belangrijke rol in de begeleiding van de jongeren en samen op stap gaan en elkaar goed leren kennen, bevorderen deze werking.

  • De vorming voor tweede- en vijfdejaarsleerkrachten in de Oude Abdij te Drongen werd toegelicht.

  • Het vernieuwde schoolfeest met opendeurdag op zaterdag 23 april 2016 kreeg de nodige aandacht. Het college zal open zijn van 09.00u. ’s ochtends tot het einde van de dag. We hopen dat de leerlingen er een feest van willen maken en massaal aanwezig zullen zijn.

  • Op donderdag 3 maart 2016 vindt de volgende thema-avond plaats in ons auditorium. Dhr. Leo Bormans komt een lezing geven over Positief opvoeden met gelukkige jongeren, ouders en studiemeesters-leerkrachten. Dit wordt voor alle betrokkenen van onze schoolgemeenschap een boeiende avond. Kruis de datum alvast aan in jullie agenda.

  • We blikten terug op de SMS-slotdag van maandag 16 november. Het was goed om alle projecten nog even op een rijtje te hebben na de duiding binnen de ignatiaanse opvoeding. De jongeren zijn erin geslaagd hun ervaringen met elkaar te delen.

  • Het nieuws van de school bevatte nog informatie over de activiteiten van oktober en november en over de nog steeds vage planning van de verbouwingswerken.

Het oudercomité is gestart met een werkgroep om zijn missie uit te schrijven. Het kiest ervoor om eerst nog een oproep te doen naar enkele nieuwe leden om samen de doelstellingen te formuleren.

Een rondvraag en een rondje in de bar maakten de avond compleet.

 

JAN-VAN-RUUSBROECKOLLEGE, MAANDAG 16 NOVEMBER 2015

Verbondenheid is als een licht op onze tocht naar vertroosting

Het Jan-van-Ruusbroeckollege gedenkt samen alle slachtoffers in Parijs en elders in de wereld. In verbondenheid willen we bewijzen dat onze hoop voor de wereld onze huidige angst, pijn en ons verdriet zal overwinnen.

Op onze drukke speelplaats ligt reeds lange tijd deze vlindertegel tegen zinloos geweld. Hij is op een visuele én voort-durende manier aanwezig in onze schoolgemeenschap en laat ons toe stil te staan bij zaken die vanzelfsprekend lijken, maar dat helaas niet altijd zijn. We plaatsen één kaarsje op onze vlindertegel, een lichtpuntje in het duister. Iedereen van ons kan op zijn manier geweld (evenals pesten, verzuring en onverschilligheid) verminderen en voorkomen, binnen deze school, binnen het gezin en ruimer in de wereld. Moge het vlinderlogo in ieders hart verder groeien als symbool voor respect, geweldloosheid en positiviteit.

Verbondenheid is als licht op onze tocht naar een warmere samenleving

 

SMS-TOONMOMENT

Op 16 november rondden we het SMS-project af van de zesdejaars met een slotmoment in het auditorium. In het kader van dit project deden de leerlingen een sociale stage, waarin ze aan de slag gingen met sociaal kwetsbare medemensen. Net als alle Vlaamse jezuïetencolleges zet het Jan-van-Ruusbroeckollege zeer bewust in op vrijwilligerswerk, vanuit het vertrouwen dat sociale inzet jongeren helpt om zich te ontwikkelen tot solidaire wereldburgers.
De zesdejaars gaven ook dit jaar opnieuw blijk van een grote zelfstandigheid en een opmerkelijk verantwoordelijkheidsgevoel. Gedurende de tweede helft van het vijfde jaar en de eerste maanden van het zesde jaar staken zij de handen uit de mouwen om een steentje bij te dragen in een zelfgekozen sociaal project. In het slotmoment stond hun engagement dan ook centraal en kwamen mooie verhalen aan bod over hun vrijwilligerswerk met mensen in maatschappelijk kwetsbare situaties. Met trots zagen we dat de zesdejaars doorheen hun sociale stages doorzetten wanneer het wat minder vlotte, geduld uitoefenden en hun hart durfden open te stellen. We kijken al uit naar de ervaringen en verhalen van de huidige vijfdejaars.

 

TIPS VOOR OUDERS OM MET HUN KINDEREN OVER DE TERREURDREIGING TE SPREKEN

Ook kinderen zijn ongerust als ze in de media horen over aanslagen en geweld. En daar willen ze het zeker met jou over hebben. Maar hoe praat je als ouder met je kind over geweld en terreur? Doe dat op hun maat met deze tips die via Klasse naar de scholen gestuurd werden :

  • Blijf zelf rustig. Kinderen nemen de angst van ouders over.

  • Praat over de gebeurtenissen. Doe niet geheimzinnig of verberg niets. Je kind voelt dat. Peil naar de wijze waarop ze het nieuws interpreteren en stuur bij waar nodig. Vermijd extreem taalgebruik. Blijf dus ook rustig in het kiezen van je woorden.

  • Laat je kind vooral zelf vertellen. Wat heeft het gezien op tv, gehoord, gelezen ? Vertrek vanuit zijn behoefte: wil het praten, wat wil het weten …?

  • Doseer de berichtgeving volgens wat je kind aankan. Geef enkel de nieuwe informatie, laat niet permanent de extra uitzendingen zien. Kan je nagaan wat je kind post op sociale media ?

  • Laat je kind zijn gevoelens uiten. Door erover te praten, te tekenen of schrijven geven kinderen een plek aan de gebeurtenissen. Dat gebeurt ook in de klas. Hou mogelijk gedragsverandering (slaapklachten, veranderd spelgedrag …) in de gaten.

  • Druk de kinderen op het hart dat een aanslag bijna nooit voorkomt. Dat het precies daarom groot nieuws is. Daardoor krijgen kinderen misschien het idee dat het overal gevaarlijk kan zijn. Stel ze gerust dat ze zich veilig mogen voelen, ook op school. Zeg dat je ook bang zou zijn mocht je oog in oog staan met zo’n terrorist, maar dat de slechteriken toch zullen worden gepakt door de politie.

  • Kinderen zijn nieuwsgierig. Beantwoord de vragen die ze stellen. Geef eerlijke antwoorden en maak het niet dramatischer. Je kind hoeft ook niet alle details te kennen.

  • Benoem ook de positieve dingen. Zeg dat de politie alles doet om de daders op te pakken. Zeg dat alle mensen boos zijn over de aanslagen: moslims, vluchtelingen, katholieken …

  • Zeg je kind dat er ook veel leuke dingen zijn om te doen of aan te denken. En dat dat ook mag. Speel een spelletje samen, kijk naar een leuke film, vertel een vrolijk verhaal. Laat voelen dat je dichtbij bent.

Klasse werkte voor deze tips samen met Erik de Soir, psycholoog en psychotherapeut.